Branżowe targi są świetną okazją do tego, aby zaprezentować swoją markę potencjalnym klientom oraz partnerom biznesowym — a przy okazji “podejrzeć”, jakie pomysły na rozwój ma konkurencja. Jak się przygotować na targi branżowe, aby przedstawić swoją firmę w jak najlepszym świetle?
Wybierz targi, które odpowiadają pozycji Twojej firmy
Choć znaczna część działań marketingowych przeniosła się do internetu, liczba eventów branżowych rośnie z roku na roku. Każdy z nich ma swoją specyficzną grupę odbiorców — warto więc wybrać te targi, w przypadku których pokrywa się ona w jak największym stopniu z grupą docelową Twojej firmy.
Zwróć uwagę na:
- skalę wydarzenia (lokalne, krajowe, międzynarodowe);
- liczbę i profil zwiedzających;
- listę zaproszonych wystawców oraz gości ze świata mediów;
- program najbliższej (i poprzednich) edycji — włącznie z imprezami towarzyszącymi, np. branżowymi konferencjami;
- relacje z poprzednich edycji w mediach branżowych (i nie tylko).
Takie informacje powinny dość dokładnie zarysować Ci obraz tego, kto faktycznie może być „gościem” danych targów. A idealnym scenariuszem byłoby wzięcie udziału w najbliższej edycji — jeszcze nie jako wystawca, a tylko jako odwiedzający.
Wyznacz cel, który będzie przyświecał Twojemu udziałowi w targach
Jak wspomnieliśmy we wstępie, targi branżowe pozwalają zrealizować kilka celów marketingowych (ale i strategicznych) przy jednej okazji. Warto jednak wybrać ten główny — od niego będą zależeć kolejne kroki przygotowań.
Może nim być:
- sprzedaż konkretnych produktów;
- premiera nowej oferty marki;
- budowa wizerunku marki;
- nawiązanie nowych kontaktów biznesowych;
- badanie rynku i konkurencji.
Określ swój budżet
Udział w targach zawsze wiąże się z kosztami — z reguły tym wyższymi, im większa jest skala samego eventu. Generalnie budżet targowy powinien objąć:
- koszty projektu i budowy stoiska;
- wynagrodzenia obsługi stoiska;
- koszty materiałów promocyjnych;
- koszty transportu, podróży i zakwaterowania;
- opłaty organizacyjne.
Warto zastanowić się, które koszty możesz realnie ograniczyć, a z którymi — będziesz musiał się pogodzić.
Zaplanuj działania promocyjne
Czyli to, co dla sukcesu targowego jest najważniejsze.
Podstawowym „narzędziem” marketingowym powinno być stoisko samo w sobie. O ile na niektórych eventach prosty stand z towarzyszącą mu ścianką reklamową może być w zupełności wystarczający, tak przy okazji największych imprez wręcz trzeba się wyróżnić. Skuteczne stoisko na targach branżowych musi najpierw przyciągnąć wzrok uczestników (a raczej — potencjalnych klientów lub partnerów), a następnie zatrzymać ich uwagę na dłużej. Powinno być spójne z wizerunkiem marki i zachęcać gości do interakcji z jej produktami. Z naszej strony polecamy zajrzeć do portfolio Smart Design Expo (https://smartdesign-expo.com/), gdzie znajdziesz jedne z najbardziej kreatywnych projektów stoisk targowych w Polsce i w Europie.
Oczywiście, żadne stoisko nie obędzie się bez swojego personelu. Do reprezentowania firmy podczas targów warto wyznaczyć tych pracowników, którzy wyróżniają się jednocześnie życzliwością i branżową wiedzą; otwartością i decyzyjnością. Nigdy nie wiadomo, czy jednemu z nich nie przyjdzie rozmawiać z przyszłym partnerem strategicznym firmy!
Na co jeszcze można się przygotować? Z pewnością warto zadbać o to, aby potencjalni klienci odwiedzający Twój stand nie opuszczali go z pustymi rękoma — gadżety promocyjne to targowy standard. Jeżeli myślisz o zorganizowaniu wydarzeń towarzyszących Twojemu stoisku — konkursów, prezentacji specjalnych czy nawet udziału w odbywającej się równolegle z targami konferencji — dopnij te kwestie na ostatni guzik.