Franczyza czy franczyza edukacyjna? Jako przedsiębiorca dopiero rozwijający własny biznes szkoły językowej warto dowiedzieć się więcej o tym drugim terminie. Z punktu widzenia franczyzobiorcy zajmującego się tą dziedziną, wydaje się on być o wiele bardziej dogodny.
Czym jest franczyza?
Franczyza to działalność gospodarcza prowadzona pod szyldem sieci, czyli franczyzodawcy. Oznacza to w praktyce, że przedsiębiorca, który jest franczyzobiorcą, działa na własny rachunek i we własnym imieniu, lecz zgodnie z ideą, jaką przyjął franczyzodawca. W jej skład wchodzi koncepcja na biznes i pakiet informacji praktycznych, które wynikają z doświadczenia o niejawnym, istotnym i określonym charakterze.
Czy między franczyzą a franczyzą edukacyjną istnieją jakieś różnice?
Tak samo się ma sprawa franczyzą edukacyjną. Przykładowo: zakładając szkołę językową, możesz skorzystać ze sprawdzonej koncepcji. W ten sposób nie zaczynasz od zera, a ryzyko finansowe płynące z otwarcia biznesu, jest zredukowane do kosztów minimalnych. Współpraca odbywa się na zasadach opisanych w umowie. Dzięki sposobowi prowadzenia franczyzy edukacyjnej jest się pod opieką doświadczonego partnera biznesowego, a co za tym idzie, mając otrzymane od niego wsparcie, znacznie łatwiej będzie nam odnieść sukces. W takim układzie franczyzobiorca dzieli się zyskami z franczyzodawcą. Czy i biznes oparty o taki model jest intratny?
Zalety franczyzy edukacyjnej
Nadrzędnym atutem biznesu bazującego na franczyzie, jaki daje początkującemu podmiotowi, jest poczucie bezpieczeństwa. Korzystając z gotowego pomysłu, który już odniósł powodzenie na rynku, można wyciągnąć wnioski, że nasz osiągnie taki sam rezultat. Franczyzodawca jako marka zdobył zaufanie klientów, a jego brend jest rozpoznawalny. Bazując na przykładzie szkoły językowej: otwierając taką szkołę we franczyzie, która jest już rozpoznawalna, możemy liczyć na znacznie łatwiejszy start, a w konsekwencji na szybki sukces.
Następną zaletę jest to, że szkoła językowa oparta na franczyzie jest reklamowana jako marka. Jako właścicieli omija nas więc np. samodzielnie zajmowanie się promocją czy ponoszenie kosztów kampanii reklamowej. Po prostu korzystamy z dorobku, jaki daje promocja marki w telewizji, internecie i środkach masowego przekazu.
Dzięki franczyzie edukacyjnej franczyzobiorca korzysta na współpracy i pełnym know-how franczyzodawcy: przekazaniu wiedzy w zakresie prowadzenia szkoły językowej pod względem strategii i rozwoju, nowoczesnego zarządzania, wyborze lokalizacji, doradzaniu w kwestii księgowości, a nawet rekrutacji i szkolenia pracowników.
Okazuje się, że franczyza edukacyjna nie potrzebuje gromadzenia kapitału na działalność. Korzystać można przecież bowiem z zasobów marki, ich gotowych wytycznych w postaci metod, materiałów i narzędzi edukacyjnych. W przypadku szkół językowych są nimi np. autorska metoda nauczania, program nauczania dla dzieci w przedziałach wiekowych 3-19 lat, projekty, aplikacje, platformy i inne materiały edukacyjne. W efekcie: już na starcie możemy prognozować zyski. Popyt na zdobywanie wiedzy, zwłaszcza z języka angielskiego nie spada.
Franczyza edukacyjna to nie budowanie od zera i konieczność posiadania kapitału na rozpoczęcie działalności edukacyjnej. Korzystamy z marki, logo, pomocy merytorycznej, ze szkoleń dla siebie i pracowników. Już na starcie minimalizujemy ryzyko, a maksymalizujemy wiarygodność.
Negatywne strony franczyzy edukacyjnej
Mimo, że franczyza edukacyjna nie ma potrzeby gromadzenia kapitału, musimy ponieść pewne koszty. Po pierwsze ponosimy koszty licencji, a po drugie przez cały okres prowadzenia działalności, określony umową procent przychodu. Franczyza edukacyjna jak każdy biznes ogranicza nas w kwestii wprowadzenia zmian i innowacji. Każdy pomysł musi uzyskać zgodę marki. Jednak działając samodzielnie, z góry jesteśmy skazani na podejmowanie kluczowych decyzji, co może okazać się (szczególnie w przypadku niedoświadczonego przedsiębiorcy) zgubne dla projektu. Dlatego franczyza edukacyjna wydaje się dobrym rozwiązaniem, jednak warto o jej wszystkich stronach wiedzieć przed zdecydowaniem się na taki rodzaj działalności.