Pozycjonowanie stron (SEO), to działania mające na celu poprawę widoczności stron w wyszukiwarkach internetowych oraz wyeksponowanie oferowanych usług/produktów, a co za tym idzie – zwiększenie możliwości biznesowych, poprawę rankingu Twojej witryny, pomoc w generowaniu większej liczby potencjalnych klientów.
Jak sprawić, aby moja strona była numerem jeden?
SEO (Search Engine Optimization), to techniczne planowanie oraz stosowanie odpowiednich strategii marketingowych, które koncentrują się na zwiększaniu widoczności witryny na bezpłatnych przeglądarkach. Warto wiedzieć, dlaczego tak ważne jest zatem wyeksponowanie naszej strony, aby była bardziej zauważalna. Przechodząc do tego, w jaki sposób działa pozycjonowanie strony – użytkownik szukając w sieci interesujących go treści, wpisuje w dowolną przeglądarkę frazę, a następnie w odpowiedzi dostaje dziesiątki tysięcy wyników pasujących do owego zapytania. Według najnowszych statystyk z dnia 5.01.2022r., samo Google przetwarza w ciągu sekundy około 100 tysięcy zapytań, co daje nam liczbę 8,36 miliarda wyszukiwań w ciągu doby. Pozycjonowanie strony można tak naprawdę nazwać obowiązkiem każdego właściciela witryny internetowej. Google posiada również roboty indeksujące, których zadaniem jest weryfikowanie portali internetowych pod względem użyteczności oraz bezpieczeństwa.
Pozycjonowanie dzielimy na działania wykonywane wewnątrz strony i poza nią, czyli OFF-SITE i ON-SITE.
SEO on – site (on page), w dosłownym tłumaczeniu – działania wykonywane na stronie. Są to czynności, które mają na celu eliminacje błędów, które się tam znajdą, sprawienie aby działała ona sprawniej i była czytelna dla użytkownika. Wszelkie działania SEO on – site odnoszą się więc do czynności, które wykonujemy na stronie zaczynając od nawigacji witryny, tekstów, kluczowych słów, aż po optymalizację kodów, którymi operuje nasza witryna. Optymalizacja strony internetowej SEO on – site obejmuje optymalizację treści, kodu HTML i struktury portalu. Aby zoptymalizować stronę internetową za pomocą najbardziej odpowiednich słów kluczowych, konieczna jest ich znajomość, więc szukamy ich w oparciu o temat, aby napisać kopię strony. Poniżej znajduje się kilka kroków do przeprowadzenia optymalizacji SEO On Site:
Keyword Research: to wyszukiwanie słów kluczowych do użycia w kopii strony internetowej. Można je przeprowadzić za pomocą specjalnych narzędzi online, takich jak Google Keywords Planner, Ubersuggest, SemRush, SeoZoom itp., ustawiając wyszukiwanie na podstawie tematu, który należy rozwiązać na stronie, a tym samym uświadomić sobie różne rodzaje istniejących słów kluczowych. Fraza kluczowa reprezentuje intencję użytkownika do wykonania określonej czynności w sieci, na przykład kupienie czegoś, skontaktowanie się z kimś, znalezienie dokładnych informacji.
Optymalizacja tagu tytułu: tag tytułu to nic innego jak tytuł konkretnej strony internetowej lub wpisu na blogu, który pojawi się w wyszukiwarce Google, główne słowo kluczowe należy wpisać w tym tytule. Na poziomie kodu, tytuł znajduje się w nagłówku kodu html i musi zawierać maksymalnie 55 znaków.
Optymalizacja linków wewnętrznych i tekstu kotwicy: linki wewnętrzne to zestaw linków, które są używane do nawigowania użytkownika między różnymi stronami internetowymi witryny oraz między różnymi artykułami bloga; Anchor Text to element tekstowy, który umożliwia użytkownikom skorzystanie z hiperłącza, które może znajdować się w dowolnym miejscu na stronie i do różnych celów, dlatego Anchor Text kieruje użytkowników do stron internetowych, tagów i kategorii, sekcji stron, subdomen, wszelkich powiązanych witryn i strony docelowych.
Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych: to optymalizacja strony internetowej pod kątem jej wyświetlania i poprawy użyteczności sieci na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony, smartwatche i tablety. Jak wspomniano powyżej, optymalizacja SEO On Site może często nie wystarczyć, aby umieścić witrynę wśród najlepszych wyników wyszukiwania w Google.
SEO off – site, są to działania wykonywane poza naszą stroną internetową, czyli pozycjonowanie na zewnątrz witryny. Szczególnie przydatne staje się w niszach, w których występuje większa konkurencja, ponieważ wpływa na autorytet i popularność witryny. Wśród strategii SEO optymalizacja Seo Off Site, to zestaw działań mających na celu zwiększenie odwiedzin witryny poprzez odwiedziny z innych witryn oraz poprawę rankingu, czyli jak najlepsze pozycjonowanie słów kluczowych w witrynie. Wśród głównych strategii SEO off – site wyróżniamy link building (pozyskiwanie właściwych linków), wzmianki oraz opinie. Link building możemy nazwać zestawem technik, poprzez które jesteśmy w stanie uzyskać linki do treści internetowych.
Wzmianki – w pierwszym przypadku odnoszą się tylko do strony bez klikalnego linku, mimo to są bardzo przydatne w off – site, ponieważ Google „nagradza” wzmianki swoim algorytmem.
Opinie – nie od dziś wiemy, że społeczeństwo sugeruje się opiniami, recenzjami i liczbami gwiazdek. Nie inaczej będzie w przypadku SEO. Jeżeli Twoja strona zbierze pozytywne recenzje, również wybije się na tle innych i stanie się bardziej rozpoznawalna.
Warto tutaj wspomnień również o możliwości założenia karty ‚,Google My Business’’. Jest to bezpłatna usługa stworzona przez Google, której celem jest pomoc firmom i organizacjom w zarządzaniu, weryfikowaniu i modyfikowaniu informacji w celu przyciągnięcia uwagi użytkowników i skutecznego ściągnięcia nowych klientów.
Strategie optymalizacji SEO On Page i Off Page są zatem potrzebne, aby Google indeksował witrynę i pozycjonował ją w najlepszy możliwy sposób, w odniesieniu do strategicznego i efektywnego wykorzystania słów kluczowych obecnych w treści witryny, tworząc tzw. skalę witryny SERP, strona wyników wyszukiwania, na której pojawiają się wszystkie wyniki wyszukiwania, uporządkowane zgodnie z ich optymalizacją i rozgłosem w sieci. Nasuwa się pytanie: Czy usługę pozycjonowania stron zlecić specjalistom, w tym Agencjom Seo takim jak na przykład Funkymedia, czy próbować promować nasz serwis internetowy samodzielnie.
Wraz z kolejnymi zmianami algorytmicznymi i strategiami biznesowymi w coraz większym stopniu obejmującymi marketing treści, SEO przeszło wielkie zmiany i kontynuuje swoją ewolucję. SERP zmieniają się momentami z wielkimi wstrząsami, szczególnie w pobliżu podstawowych zmian Google. Treść z pewnością stała się rdzeniem SEO, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z głównymi stronami różnych branż. W rzeczywistości konieczne jest przeanalizowanie zachowania konkurencji i sprawdzenie, które treści są uważane przez Google za najlepsze dla użytkowników, a które mniej. Nie chodzi tylko o gęstość słów kluczowych, ale o stworzenie prawdziwej strategii. Jeśli prawdą jest, że Google lubi mocne słowa kluczowe, czyli te najbliższe wyszukiwanemu słowu lub frazie, prawdą jest również, że synonimy i dobrze kontekstowe frazy mogą poprawić pozycję w rankingu, maksymalnie wykorzystując SEO na stronie (LSI). Jeśli treść jest fundamentalna, tytuły i opisy meta są również selektywnie trafne, szczególnie w przypadku bardzo konkurencyjnych serpów, tytuł musi być dobrze skonstruowany, aby można go było pozycjonować dla słowa kluczowego. Google zmierza w kierunku wyszukiwania werbalnego dzięki aplikacjom mobilnym, a jednocześnie często modyfikuje algorytmy w celu lepszego zrozumienia treści i zrozumienia ich rzeczywistej wartości poprzez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Właśnie z tych powodów naturalność musi być połączona ze strategią słów kluczowych i argumentów tak ważnych, że są uważane za wpływowych SEO. Dodatkowo musimy również wziąć pod uwagę linki wewnętrzne, a więc IA (architekturę informacji) i nawigację między stronami, które w dość silny i rygorystyczny sposób wpływają na indeksowanie strony lub grupy stron o tym samym temacie. Podczas gdy doświadczenie użytkownika w wielu przypadkach wymaga innej nawigacji niż tradycyjna nawigacja w menu, z drugiej strony konieczne jest również uporządkowanie grup podobnych treści z koncepcyjnego punktu widzenia w celu poprawy wydajności SEO.
SEO rozszerzyło się zatem nie tylko na pojedyncze strony lub budowanie linków, stało się nauką / sztuką, która łączy się z innymi dyscyplinami w celu poprawy doświadczenia użytkownika, indeksowania i konwersji. Mając to na uwadze, budowanie linków również ewoluowało, dziś podstawowymi czynnikami są trafność witryny, na której znajduje się link, jakość zamieszczanych treści, trafność słów kluczowych dla tych 2 parametrów. Dobrym narzędziem do zrozumienia tej logiki jest Majestic, które oprócz zapewnienia przepływu zaufania (metryki opartej na jakości) domeny, przypisuje ją również do linku, dokładnie według trafności i jakości. Dlatego konieczne jest dokładne przeanalizowanie linków, które są nam przypisane, w celu rozważenia ich rzeczywistej wydajności.
Treść to bijące serce SEO. Strona musi być zbudowana w fachowy sposób, musi mieć odpowiednie wrażenia użytkownika zaprojektowane specjalnie dla jej celu oraz musi zawierać unikalną i odpowiednią treść zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Gdy użytkownik wyszukuje treści, robi to w określonym celu. Tytuł, opis, tekst i obrazy muszą spełniać prośbę, aby stać się punktem odniesienia dla danego tematu. Aby to zrobić, musisz stworzyć strony pełne informacji. Ilość i jakość dostarczanych przez nas informacji jest papierkiem lakmusowym dla prawidłowego indeksowania. Nie jest konieczne tworzenie stron z nieskończonym przewijaniem, to znaczy bardzo długich, muszą być głównie autorytatywne i wciągające. Obecnie wiele wyszukiwań jest przeprowadzanych na poziomie głosowym (na przykład Siri, Google Assistant lub wyszukiwanie wewnętrzne), dlatego też SEO ewoluuje w tym kierunku, długie ogony są naprawdę dłuższe, bogatsze i bardziej podobne do języka werbalnego. Po zidentyfikowaniu koszyka słów kluczowych można zrozumieć koszt kampanii SEO oraz czas potrzebny na pozycjonowanie, również dzięki pomocy różnych narzędzi do analizy konkurencji i reputacji linków.
Szybkość witryny ma kluczowe znaczenie dla SEO, w rzeczywistości stała się czynnikiem rankingowym. Musimy wziąć pod uwagę, że użytkownicy urządzeń mobilnych stale rosną, a co za tym idzie strona musi być szybka i responsywna. Google dostarcza spostrzeżenia dotyczące szybkości strony tylko po to, aby zweryfikować szybkość ładowania i poprawność kodu, buforowanie i sposób, w jaki zostały utworzone. Szybka strona poprawia zarówno SEO, jak i doświadczenie użytkownika. Powolna witryna będzie miała bardzo wysoki współczynnik rezygnacji (churn rate) i wysoki współczynnik odrzuceń, co spowoduje utratę zainteresowania odbiorców. Ładowanie strony powinno być zawsze krótsze niż 2,5 sekundy. Aby jeszcze bardziej usprawnić ładowanie mobilne, wprowadzono technologię AMP, która umożliwia usprawnienie stron i szybkie ich przeglądanie nawet z wolniejszych urządzeń.
Kampania SEO nie może obejść się bez obrazów. Na stronie, poprzez alt, można sprawić, by wyszukiwarki zrozumiały znaczenie obrazu, a następnie skierować je do indeksowania referencyjnych słów kluczowych. Tę samą technikę można zastosować, gdy zajmujemy się digital PR, marketingiem artykułów, notatkami prasowymi lub postami gościnnymi. W tym przypadku, jeśli połączymy obraz z obecnością alt, zostanie to uznane za kotwicę referencyjną. Zaleca się korzystanie z infografiki, zwłaszcza gdy dane muszą być reprezentowane, aby zwiększyć zaangażowanie i udostępnianie. Zostało udowodnione, że witryny posiadające mniejszą ilość tekstu, albo ilość tekstu adekwatną do ilości obrazów są częściej wybierane przez użytkowników, niż te z ciągłym tekstem, dużą ilością informacji i zbyt skomplikowanym słownictwem.
Aby strona była dobrze zindeksowana i stabilna, treść SEO musi być kompletna dla tego konkretnego targetu użytkowników. Tak wyczerpujące i interesujące, że szczegółowo wyjaśniasz wszystko, co jest niezbędne, aby ludzie i wyszukiwarki uznali to za istotne. W treściach bogatych w informacje użytkownicy mogą znaleźć to, czego szukają. W konsekwencji wydłuża się czas pobytu i maleje możliwość opuszczenia strony w celu przeprowadzenia nowych poszukiwań. W ramach głównej treści powinny znajdować się tematyczne odsyłacze do innych stron o tej samej tematyce, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Z tej perspektywy trendem musi być: przyciągać coraz więcej użytkowników, utrzymywać ich i skłaniać do surfowania. Tym samym content marketing staje się najskuteczniejszą odpowiedzią na indeksowanie wielu stron, utrzymanie współczynnika odrzuceń poniżej 35% i poprawę pozycjonowania organicznego. Mit długich stron w celu usprawnienia indeksowania schodzi na dalszy plan, Google bierze pod uwagę nie tylko długość, ale jakość i ilość informacji znajdujących się na stronie oraz zachowania użytkowników.
KORZYŚCI Z SEO:
W rzeczywistości jest ich wiele. Dobra pozycja dla różnych słów kluczowych w targetach z celami firmy wpływa nie tylko na konwersje, które są podstawą SEO, ale także na reputację i świadomość marki. Gdy użytkownik szuka czegoś w wyszukiwarkach, zwykle klika pierwsze wyniki, ponieważ uważa je za bardziej wiarygodne. Wiarygodność ta musi być następnie uzasadniona zawartością witryny, ale jeśli strony są wyczerpujące, użytkownik będzie przywiązywał wagę nie tylko do znalezionej treści, ale także do marki, która je opublikowała. W krótkim okresie uruchamia się zatem mechanizm dyfuzji marki, natomiast w dłuższej – wzrost reputacji marki i konwersji.
Pozycjonowanie nie jest darmowe, zawsze należy wziąć pod uwagę, że pozycjonowanie się na pierwszych stronach wyszukiwarek dla konkurencyjnych słów kluczowych wymaga czasu i pieniędzy, ale zwrot może być bardzo korzystny. Jeśli policzymy, że dzięki reklamom PPC koszt kliknięcia w określone słowa może przekroczyć 3 euro, to po kilku obliczeniach od razu zrozumiemy konkurencyjną i ekonomiczną przewagę inwestycji w SEO.
SEO I MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE:
Jeśli strona internetowa dostaje wiele „polubień”, komentarzy i udostępnień na Facebooku, retweetów na Twitterze, itp., to znak, że jest brana pod uwagę i doceniana przez użytkowników, a zatem można by pomyśleć, że to również determinuje wartość dla wyszukiwarek. Prawdę mówiąc, zgodnie z ostatnimi wypowiedziami na ten temat Matta Cuttsa, byłego rzecznika Google, tak zwane „sygnały społecznościowe” nie są czynnikiem rankingowym.
Jednak wdrożenie specjalnych interfejsów API ułatwiających udostępnianie stron w sieciach społecznościowych (przyciski udostępniania, takie jak te na dole tego artykułu) oraz prawidłowe korzystanie z tych samych sieci społecznościowych mogą pośrednio przyczynić się do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. na przykład zwiększenie prawdopodobieństwa uzyskania spontanicznych linków. Dlatego dobrze jest, aby osoby zajmujące się SEO dbały o swoją obecność w sieciach społecznościowych i zachęcały do udostępniania stron. Kwestia związana z Google+ wywołała niemałe zamieszanie, ponieważ niektórzy twierdzą, że Google ma „oko” na posiadaną sieć społecznościową, nagradzając tych, którzy z niej korzystają. Chociaż ta hipoteza nie jest całkowicie nie do pomyślenia, nie ma udowodnionych dowodów na jakikolwiek związek między korzystaniem z Google+ a poprawą pozycjonowania. Od 28 sierpnia 2014 r. firma Google podjęła decyzję o wyeliminowaniu znaczników autorstwa, w związku z czym nie jest już możliwe wyświetlanie zdjęcia i nazwiska autora w wynikach wyszukiwania.
GOŚCINNE BLOGOWANIE (GUEST BLOGGING/POSTING)
Polega ono na wyszukiwaniu blogów lub magazynów internetowych, które chcą gościć (stąd określenie „guest”, co w języku angielskim oznacza „gość”) napisane przez nas artykuły. Jest to uczciwa wymiana, w której obie strony coś zyskują: strona hostingowa otrzymuje nową treść za darmo, autor artykułu w zamian otrzymuje link do swojej strony. Ta aktywność jest doskonałym narzędziem public relations (Digital PR) jak również link buildingiem, ale trzeba to robić z zachowaniem kilku prostych zasad. Warto przede wszystkim pisać tak, jakbyśmy pisali na naszej stronie, w rzeczywistości pisząc słabej jakości artykuły wyłącznie w celu uzyskania linku, stracilibyśmy zaufanie (w konsekwencji prawdopodobnie także w możliwość publikacji) hosta. Inną zasadą jest, aby nie być hostowanym przez strony o niskiej jakości lub nieistotne, w przeciwnym razie nie uzyskalibyśmy żadnej przewagi. Ponadto, ponieważ praktyka ta jest bardzo rozpowszechniona, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, Google wskazał w swoich wytycznych dotyczących schematów linków, aby nie przeprowadzać tej praktyki „na dużą skalę”, dlatego dobrze jest starannie wybierać witryny, które zawsze mają na celu jakość, a nie ilość.
DIGITAL PR
Digital PR to cyfrowa wersja public relations, czyli wszelkich działań komunikacyjnych mających na celu rozwijanie relacji z instytucjami, firmami, organami prasowymi, konsumentami (ale także „influencerami” takimi jak dziennikarze i blogerzy) w celu promocji marki lub produktu. Influencerzy (tłum. neologizm „influencer”), jak sugeruje samo słowo, to ludzie, którzy dzięki swoim uznanym rozgłosie lub autorytecie mogą wpływać na opinię innych osób na dany temat (np. produkt czy marka). Dzięki digital PR możemy np. nawiązać relacje z blogerami i dziennikarzami magazynów internetowych w celu publikowania artykułów, które opowiadają o naszym produkcie lub marce. Oczywiście taka aktywność może dać nam przewagę pod względem reputacji, ale – jeśli uda nam się uzyskać link zawarty w artykule – również po stronie SEO. Niemal zawsze, aby otrzymać artykuł lub pozytywną recenzję, firma oddaje blogerowi jeden ze swoich produktów, choćby po to, by mógł go wypróbować. Wpływowi blogerzy modowi są przyzwyczajeni do otrzymywania od producentów ton ubrań, toreb i artykułów modowych jako prezentów.