Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Jak założyć własny sklep internetowy?

jal zalozyc sklep

Coraz więcej osób zainteresowanych prowadzeniem sklepu przenosi swój biznes do sieci. Jeśli i Ty chcesz założyć własny sklep internetowy, przeczytaj poniższy poradnik. Przygotowaliśmy w nim najważniejsze informacje na temat założenia e-sklepu.

Sprzedaż w sieci może stać się kluczową częścią Twojej strategii biznesowej albo uzupełnieniem już istniejącej oferty stacjonarnej. Niezależnie od wielkości i rodzaju asortymentu, podstawą jest stworzenie profesjonalnego, intuicyjnego w obsłudze sklepu.

Niezbędne oprogramowanie i narzędzia

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, rozpocznij proces od wyboru właściwych narzędzi i oprogramowania. Aby uruchomić e-sklep potrzebujesz domenę (czyli adres www sklepu) oraz miejsce na serwerze. W zależności od tego, jak duży sklep planujesz postawić i ile produktów w nim umieścisz, wybierz serwer o odpowiedniej pojemności. Większa platforma wymaga pojemniejszego serwera.

Zdecyduj się również na profesjonalny, elastyczny system CMS, który pozwoli Ci łatwo i wygodnie zarządzać wszystkimi funkcjonalnościami sklepu. Najpopularniejszym CMS-em jest WordPress z rozszerzeniem WooCommerce, ale na rynku znajdziesz również wiele innych funkcjonalnych systemów w wersji płatnej lub darmowej, np. Magento, Prestashop oraz innych.

Zainwestuj też w certyfikat SSL podnoszący bezpieczeństwo sklepu. Dostępne są certyfikaty darmowe i płatne.

Zgodność z prawem

Planując założenie własnego sklepu internetowego, należy też wziąć pod uwagę kwestie prawne. Zgodnie z prawem nie ma konieczności zakładania działalności gospodarczej w sytuacji, gdy przychód ze sprzedaży nie przekracza 50% minimalnej krajowej w miesiącu. Sprzedaż nieewidencjonowana/nierejestrowana stanowi więc świetne rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć swą biznesową przygodę z e-commerce. Jeżeli równolegle pracujesz na etacie, to wynagrodzenie z umowy nie jest wliczane do tego przychodu. Osoba prowadząca ten rodzaj sprzedaży nie musi płacić składek ZUS, ale ciąży na niej obowiązek odprowadzania podatków od przychodu.

Nie możesz jednak prowadzić działalności nierejestrowanej w sytuacji, gdy owa działalność wymaga pozwoleń, koncesji albo licencji, gdy zamierzasz prowadzić ją ze wspólnikiem oraz w ciągu ostatnich 5 lat prowadziłeś zarejestrowaną działalność gospodarczą albo byłeś wspólnikiem w spółce cywilnej. Obowiązek założenia firmy jest również w sytuacji, gdy choć w jednym miesiącu przekroczysz kwotę 1400 zł brutto (stawka obowiązująca w 2021 roku).

Płatności w sklepie internetowym

Ważną kwestią są też płatności w sklepie internetowym. Użytkownicy bardzo chętnie wybierają płatności automatyczne, takie jak PayU czy tPay, które przenoszą go do wybranego banku. Sposób ten pozwala na błyskawiczną i łatwą zapłatę za towar. Korzystanie z owych platform wiąże się z prowizjami za transakcje, jednakże nie są one wysokie.

Faktury w e-sklepie

Wielu użytkowników może chcieć dokonywać zakupów w Twoim sklepie na fakturę. Domyślnie systemy nie oferują opcji automatycznego wystawiania faktur, dlatego musisz je wystawiać ręcznie. Alternatywą jest połączenie e-sklepu z systemami do wystawiania faktur, np. iFirma czy wFirma.