Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Pieniądze

Czy łatwo założyć firmę bukmacherską w Polsce? Zasady uzyskania licencji

Rynek zakładów bukmacherskich w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie mamy już w naszym kraju 23 legalnie działających bukmacherów, polskich i zagranicznych. Znowelizowana ustawa hazardowa z 1 kwietnia 2017 roku uściśliła przepisy prawne i uregulowała branżę bukmacherską, skutecznie zwalczając w ten sposób szarą strefę zakładów. Listę legalnych operatorów znajdziemy bez problemu w Internecie, tak samo jak Rejestr Domen Zakazanych, czyli spis serwisów działających w Polsce nielegalnie, korzystanie z których wiąże się z karą grzywny, nie tylko dla firm, ale i użytkowników. Aktualizowana na bieżąco lista nielegalnych serwisów jest publikowana na rządowych stronach internetowych, a dostawcy Internetu i operatorzy płatności muszą je blokować. Czy założenie firmy bukmacherskiej w Polsce to prosta sprawa i jak się do tego zabrać?

Jak grzyby po deszczu

Dzięki nowelizacji ustawy hazardowej, dynamicznie zaczęły powstawać nowe, legalne firmy bukmacherskie. Z roku na rok rośnie też liczba graczy pasjonujących się obstawianiem wyników w zakładach sportowych. Nowi użytkownicy są przyciągani bonusami powitalnymi i akcjami promocyjnymi. Dobrym przykładem jest tu oferta powitalna stosunkowo młodego na polskim rynku bukmachera – bonus powitalny Fuksiarz

Szacowany koszt otwarcia firmy bukmacherskiej w Polsce to minimum 3 miliony złotych. Do tego doliczyć trzeba stałe miesięczne koszty licencji oprogramowania oraz wypłat pracowniczych, a także podatek obrotowy od każdego zakładu, w wysokości 12%. Każdy podmiot może wnioskować o licencję na prowadzenie zakładów wzajemnych przez Internet, stacjonarnie lub na oba te sposoby jednocześnie. Rozpatrywanie wniosku trwa maksymalnie do 6-ciu miesięcy, a licencję bukmacherską wydaje Ministerstwo Finansów. Jest ona ważna przez 6 lat, z możliwością jednorazowego przedłużenia o kolejne 6 lat. Lista ponad 20 legalnych operatorów, które otrzymały takie zezwolenie, jest ogólnodostępna w Internecie (https://www.podatki.gov.pl/pozostale-podatki/gry-hazardowe/zaklady-wzajemne-i-gry-hazardowe-przez-internet/).

Kto może być bukmacherem?

Jakie wymagania należy spełnić, aby móc zostać organizatorem zakładów bukmacherskich w naszym kraju? Ściśle określa to Ustawa z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych, którą znowelizowano w grudniu 2016 roku. Nowelizacja weszła w życie 1 kwietnia 2017 roku, a część jej przepisów zaczęło obowiązywać dopiero od 1 lipca 2017. Przede wszystkim, zakłady bukmacherskie mogą być organizowane w Polsce wyłącznie przez spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a jeśli chodzi o spółki zagraniczne, dodatkowo wymagane jest ustanowienie przedstawicielstwa lub utworzenie oddziału w Polsce. 

Minimalna wysokość kapitału zakładowego takiej spółki to co najmniej 2 miliony złotych. Wymagane jest także posiadanie siedziby w Polsce albo przedstawicielstwa lub oddziału w sytuacji podmiotów zagranicznych i oczywiście deklaracja płacenia polskich podatków. Pozostałe wymogi to zadbanie o zachowanie bezpieczeństwa, ekonomicznych interesów państwa i porządku publicznego oraz przestrzeganie zasad przeciwdziałających finansowaniu terroryzmu i praniu pieniędzy. Nie tylko sama spółka, ale także jej akcjonariusze dysponujący pakietem akcji o wartości większej niż 10% kapitału zakładowego, a także prokurenci, członkowie zarządu, rady nadzorczej czy komisji rewizyjnej muszą wzbudzać zaufanie w tej kwestii. Nie mogą mieć na koncie wyroków za umyślnie popełnione przestępstwa, również skarbowe, na terenie jakiegokolwiek z państw członkowskich Unii Europejskiej. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Minister Finansów wydaje zezwolenie na prowadzenie zakładów wzajemnych, zwykle na okres 6 lat, z opcją przedłużenia na kolejne 6.

Jak się do tego zabrać?

Zakłady bukmacherskie mogą być prowadzone w punktach stacjonarnych lub przez Internet i oba te sposoby potrzebują odrębnego zezwolenia, ale wnioski można złożyć jednocześnie, albo drugi donieść po jakimś czasie. W sytuacji pojawienia się braków formalnych, wnioskodawca ma ustawowe 7 dni na ich uzupełnienie. Wnioski są rozpatrywane w terminie do 6 miesięcy. W przypadku ewentualnej decyzji odmownej, można się od niej odwołać w terminie do 14 dni, liczonych od dnia otrzymania decyzji, natomiast jeśli wniosek nie zostanie rozpatrzony w terminie, wnioskodawca ma 7 dni na złożenie ewentualnego zażalenia. Na samym początku potrzebna jest obszerna dokumentacja, zaczynając od dokumentów samej spółki, jak odpis jej statutu czy aktu notarialnego, numer KRS, dane o finansach i statusie prawnym, sprawozdanie finansowe z poprzedniego roku, informacje o akcjonariuszy, członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej. Firmy zagraniczne dodatkowa muszą przedłożyć dokumenty dotyczące przedstawicielstwa lub oddziału spółki.

Co jeszcze jest wymagane?

Drugi typ dokumentów, jakie należy przedłożyć wnioskując o licencję od ministra na organizowanie zakładów bukmacherskich, to te określające jak wyglądać będzie już samo prowadzenie bukmacherskiej działalności. W przypadku zakładów wzajemnych przez Internet wymogiem jest, aby rozszerzenia stron Internetowych brzmiały „.pl”, co także potwierdza ich legalność. Z kolei podmiot prowadzący punkty stacjonarne zobowiązany jest spisać zasady ich funkcjonowania i przedstawić dokumentację potwierdzającą prawo do użytkowania konkretnych lokali. Wymagany jest także projekt regulaminu gry, który po zatwierdzeniu przez Ministra Finansów staje się wiążący, a także studium ekonomiczno-finansowe planowanej działalności, informacje o zabezpieczeniu finansowym, zaplanowanym zatrudnieniem. Wypełniając wniosek należy też określić planowaną datę startu działalności.

Artykuł przygotowany przez Jakuba Ślotała który ma ponad 6 lat doświadczenia w branży.