Ceny we wszystkich sektorach handlowych, jak i usługowych mkną niebotycznie w górę. Ta inflacja sprawia, że jesteśmy coraz bardziej zainteresowani poszukiwaniem okazji do oszczędzania. Przeglądanie gazetek promocyjnych jest obecnie coraz bardziej popularne, w końcu są to materiały, które przy odpowiednim podejściu mogą znacząco spowodować wydatkowanie mniejszej kwoty na zakupy. Szczególną popularnością cieszą się obecnie gazetki publikowane na portalach internetowych (jednym z takich portali jest np. Kimbino), na których mamy możliwość przeglądania i porównywania wielu gazetek jednocześnie.
Czy w Polsce inflacja jest faktycznie zauważalna? Czy ludzie muszą rezygnować ze swoich ulubionych produktów lub wybierać tańszy, lub gorszy jakościowo zamiennik?
Ankieta niezależnego portalu, badającego jak polscy konsumenci radzą sobie ze wzrostami cen pokazuje, że z powodu wzrastających cen produktów 3 na 4 osoby rezygnują z rzeczy, która wcześniej bez problemu kupowały częściej jeszcze rok temu.
Ankieta również wyraźnie pokazuje, jakie grupy produktów straciły zainteresowanie po podwyżkach cen w ciągu ostatnich 12 miesięcy. 10 najczęściej wskazywanych produktów to napoje gazowane (aż 67,7% respondentów kupuje je rzadziej niż rok temu), warzywa i owoce sezonowe (aż 52,7% odpowiedzi), mięso (44,6%), warzywa i owoce całoroczne (38% odpowiadających rezygnuje z zakupów), masło (31,9%), chemia gospodarcza (29,6%), alkohol (29,5%), cukier (21,2%), karma dla kota lub psa (8,2%) oraz pieluchy (6,7%).
Ankieta zawierała również pytanie, jak osoby radzą sobie z podwyżkami cen. Aż 57,3% ankietowanych podało rozwiązanie, którym jest dokładniejsze niż dawniej planowanie zakupów. Innymi częstymi odpowiedziami było zrezygnowanie z niektórych zakupów (tak odpowiedziała ponad połowa, aż 52,4% ankietowanych), ogólnie mniejsze zakupy (46,4%) czy niemarnowanie kupowanych produktów (46,3%). Jedynie 3,5% ankietowanych podało odpowiedź, że podwyżki cen nie dotykają ich osobiście.
Ankieta zawierała również pytanie dotyczące podatku cukrowego (opłaty, która obowiązuje na napoje słodzone od stycznia 2021), które brzmiało “Czy odczuwasz skutki wprowadzenia opłaty cukrowej?”. 51,4% badanych odpowiedziało, że odczuwa skutki podatku cukrowego i kupuje przez to mniej napojów słodzonych, 23%, że nie odczuwa skutków, bo nie kupuje teraz napojów słodzonych. Kolejne 13,7% odpowiedziało, że odczuwa skutki, ale nie kupował napojów słodzonych nawet przed podatkiem, 7,1%, że odczuwa skutki, ale i tak kupuje tyle samo napojów słodzonych, co dawniej, a tylko 4,8% ankietowanych przyznało, że nie odczuwa skutków opłaty cukrowej i w dalszym ciągu kupuje tyle samo napojów słodzonych, co dawniej.
Analizując odpowiedzi ankiety, można wyciągnąć wniosek, że rosnąca inflacja, jak i podatek cukrowy odbija się na znaczącej ilości Polaków.
Aby przetrwać inflację warto zacząć korzystać z gazetek promocyjnych
Gazetki promocyjne mogą być świetnym rozwiązaniem, które pozwoli zaoszczędzić gotówkę, lub nabyć większą ilość produktów wybierając spośród produktów, które są objęte czasową promocją.
Analizując najnowszy folder promocyjny sklepu Lidl, można dostrzec, że z artykułów objętych promocją można skomponować bardzo dobrze wyglądający koszyk z podstawowymi produktami żywnościowymi, chemicznymi czy higienicznymi. Sklep również prowadzi sprzedaż produktów światowych, które układa z tak zwane “Tygodnie” (obecnie jest to tydzień grecki), jak i również sezonowych (obecnie produkty związane z Halloween oraz Świętem Wszystkich Świętych).
Gazetki promocyjne obowiązują zazwyczaj przez kilka dni lub tydzień, a każdorazowo w ofercie promocyjnej można dostać produkty w atrakcyjnych cenach z każdej kategorii (mięso/wędliny, nabiał/sery, pieczywo, warzywa, owoce, słodycze, przekąski, chemia gospodarcza, środki czystości, środki higieniczne, kosmetyki itp.). Promocje mają wymiar upustu cenowego (w postaci upustu procentowego, np. 20% lub kwoty, np. 2 złote taniej), gratisów (np. przy zakupie 2 sztuk, 3 jest gratis) lub innych kombinacji (np. przy zakupie 2 sztuk za 3 jest do zapłaty jedynie 25%) i innych.
Przy dobrym planowaniu zakupów gazetki promocyjne z całą pewnością mogą pomóc z oszczędzaniem, jednak by tak się stało, nie można dać się ponieść promocyjnemu szaleństwu.