Lista narzędzi, które pomagają w prowadzeniu działalności, jest długa, ale rzadko pamięta się o umieszczeniu na niej skutecznego VPN-a, a szkoda, bo dzięki sieci wirtualnej można naprawdę swobodnie rozwijać swoją firmę i wprowadzić kilka korzystnych rozwiązań.
Dla wszystkich: większa prywatność
Ochrona prywatności powinna być ważna w absolutnie każdej firmie. I pewnie, że dziś większość ruchu jest szyfrowana, do prowadzenia działalności wybiera się tylko narzędzia zapewniające odpowiednie bezpieczeństwo, ale warto do tej listy dodać jeszcze VPN. Dopiero wirtualna sieć prywatna pozwala na zachowanie prywatności – to istotne, kiedy prowadzi się negocjacje z kluczowymi klientami, kiedy bada się działania konkurencji, a nawet przygotowuje kampanie SEO, bo te są czułe także na dane lokalizacyjne i historię użytkownika, które można ukryć za VPN-em.
Dla elastycznych: bezpieczna praca z każdego miejsca
Mogłoby się wydawać, że dwa lata to wystarczająco długo, żeby nauczyć się pracy zdalnej, ale nie. Firmy wymuszają powrót do biur, bo według nich to jedyny sposób na zabezpieczenie dostępu do zasobów. Absolutnie nie. Surfshark VPN pozwala na stworzenie sieci prywatnej, która zabezpieczy dostęp do zasobów firmowych i ograniczy ryzyko, że do sieci dostanie się ktoś niepowołany. Co prawda w realizacji tego zadania trzeba będzie sięgnąć po dodatkowe narzędzia, ale wszystkie one są darmowe i konfiguruje się je raz – to wystarczy, żeby ograniczyć dostęp do firmowych zasobów wyłącznie do osób, które uzyskają odpowiednie dane autoryzacyjne. To nawet wygodniejsze niż praca w biurze.
Dla globalnych: większa dostępność rynków
Wiele – nawet niewielkich – firm, działa na rynkach międzynarodowych. Agencje reklamowe, analitycy, nawet graficy często korzystają z zagranicznych zasobów. O ile najbardziej znane usługi biznesowe zwykle nie mają ograniczeń regionalnych, to są serwisy branżowe, które na przykład nie udostępniają swoich treści użytkownikom z Unii Europejskiej ze względu na GDPR. VPN pozwala przełączyć się na serwer poza EU i uzyskać dostęp do usług, które nie są osiągalne z danego kraju. Takich usług o ograniczonym dostępie jest zresztą znacznie więcej, ale ich nazwy i adresy są znane głównie ludziom z konkretnych branż. Tak czy inaczej, uzyskanie do nich dostępu rzadko jest niezbędne, ale najczęściej stanowi olbrzymie ułatwienie w prowadzeniu działalności. VPN pozwala trzema kliknięciami wirtualnie przenieść się w dowolne miejsce i odblokować wszystko, co jest potrzebne.
Dla prywatnych: pełna prywatność
W niektórych branżach, w tym w dziennikarstwie obywatelskim czy branży cyberbezpieczeństwa, zachowanie poufności jest sprawą kluczową. VPN praktycznie nigdy nie będzie jedynym narzędziem, do którego należy się w takiej sytuacji odwołać, ale zdecydowanie stanowi niezbędne minimum. O ile ochrona samej treści wiadomości jest bardzo ważna, to trzeba mieć świadomość, że sporo informacji można wyciągnąć też z metadanych, których ilość jest drastycznie ograniczona, kiedy korzysta się z VPN, a poza tym spora część danych meta jest wtedy zupełnie nieprzydatna, bo wskazuje na serwer VPN, a nie rzeczywisty.
Podsumowanie
Czy firma koniecznie musi korzystać z VPN-a? Niby nie, ale trudno sobie wyobrazić sytuację, w której ta niedroga skądinąd usługa nie miała sporego potencjału, jeśli chodzi o poprawę jakiegoś aspektu działalności. Wiele korzyści uzyskuje się też zupełnie mimochodem i przedsiębiorcy, którzy korzystają z VPN-ów są w stanie podać zdecydowanie więcej korzyści, jakie udało im się dzięki temu osiągnąć: od nowych klientów, przez większe bezpieczeństwo, aż po sporą elastyczność w wykonywaniu swoich obowiązków.