Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Motoryzacja

Nowe przepisy w ruchu drogowym – Pieszy z pierwszeństwem

Od 1 czerwca 2021 roku weszły nowe przepisy dotyczące zachowania się na drodze, zarówno kierowców jak i pieszych.

Pieszy z pierwszeństwem

Nowelizacja ustawy – Prawo o ruchu drogowym zakłada większą ochrona pieszego w rejonie przejść dla pieszych (znak drogowy – przejście dla pieszych). Przepisy zaczęły obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. W związku z tym kierujący pojazdem zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność, a co za tym idzie dokładnie obserwować nie tylko przejście dla pieszych, ale i jego okolicę tak aby stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście. Obowiązkiem kierowcy będzie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim.

Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów. Nowe przepisy zakazują pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową.

Koniec z jazdą na zderzaku – zachowany odpowiedni odstęp

W związku z niebezpiecznymi sytuacjami dochodzącymi na autostradach i drogach szybkiego ruchu wprowadzono przepis mający na celu zminimalizować zagrożenia. Nagminne na polskich drogach jest tzw. „jazda na zderzaku”, oznaczająca poruszanie się w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. W sytuacji awaryjnej, która wymaga natychmiastowego działania, kierowca nie ma żadnych szans na szybką reakcję.. W związku z tym od 1 czerwca 2021 roku, Bezpieczna odległość między pojazdami na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) będzie wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech.

Odstępstwo od obowiązku zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach ma dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

 

Powiązane artykuły

Zadania managera floty

teoriabiznesu.pl