Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności

Polacy coraz chętniej zakładają profile zaufane używając bankowości elektronicznej

Santander bank

Santander Bank Polska podzielił się danymi dotyczącymi liczby klientów, którzy założyli profil zaufany poprzez bankowość elektroniczną. Od marca 2020 roku liczba ta niemal się podwoiła. Obecnie wynosi ponad milion, natomiast przed pandemią było to około 580 tysięcy.

Pandemia COVID-19 utrudniła stacjonarne załatwianie spraw urzędowych, co skłoniło wielu klientów banku do zapoznania się z możliwościami profilu zaufanego. W przypadku Santander Bank Polska, podczas pandemii klienci zakładali średnio kilkadziesiąt tysięcy profili miesięcznie.

Podobna sytuacja dotyczy całego kraju, w całej Polsce liczba profili zaufanych także została podwojona. W 2020 roku założono ich 4,17 miliona, natomiast w połowie stycznia 2021 roku ogólna liczba aktywnych profili zaufanych wyniosła ponad 9 milionów.

Czym jest profil zaufany?

Profil zaufany jest narzędziem, które umożliwia dostęp do wielu usług administracji publicznej. Można go założyć używając usług bankowości internetowej, na przykład Santander Internet, posiadając kwalifikowany podpis elektroniczny lub nowy dowód z warstwą elektroniczną (czyli wydany po 4 marca 2019 roku) oraz telefon z usługą NFC. Profil jest ważny przez 3 lata, następnie trzeba go przedłużyć.

Profil zaufany umożliwia dostęp do wielu usług online, wśród których są:

  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), dzięki której można na przykład złożyć wniosek o dowód osobisty, uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosić urodzenie dziecka czy złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej,
  • Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), umożliwiająca na przykład umówienie wizyty w placówce ZUS, wysyłanie wniosków, sprawdzanie zwolnień lekarskich, czy sprawdzenie informacji o stanie konta ubezpieczeniowego,
  • Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG), gdzie można założyć firmę bądź wznowić lub zawiesić działalność już istniejącej, oraz uzyskać dane osób prowadzących firmy w Polsce,
  • Portal pacjent.gov.pl, na którym można otrzymać e-receptę i e-zwolnienie oraz skorzystać z Internetowego Konta Pacjenta w celu zarejestrowania się na termin szczepienia,
  • Portal cepik.gov.pl, na którym można uzyskać informacje o liczbie punktów karnych i terminie ich wygaśnięcia.

Wśród wszystkich usług dostępnych dzięki profilowi zaufanemu, największą popularności zdobyły: sprzedaż lub kupno pojazdu (601 tysięcy), wniosek o dowód osobisty (334 tysiące), odpis aktu stanu cywilnego (198 tysięcy) oraz zgłoszenie narodzin dziecka (147 tysięcy).

Opracowała: Ewelina Czarniecka

Powiązane artykuły

Santander i kolejna przerwa techniczna dla niektórych usług

teoriabiznesu.pl

Santander Bank – nie działają niektóre usługi, w tym aplikacja mobilna

teoriabiznesu.pl

Przerwa techniczna w Santander banku przedłuża się

teoriabiznesu.pl