Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi Reklama

Prawa konsumenta podczas wyjazdu wakacyjnego

Wakacje

Odwiedzanie restauracji czy hoteli podczas pobytu wakacyjnego jest nieodłącznym elementem podróży. Nie zawsze jednak rzeczywistość okazuje się współmierna z wyobrażeniami. Należy pamiętać, że każdy konsument ma prawo do  kontroli zgodności wybranych podmiotów z ich opisem i reklamacji usługi. Warto wiedzieć jakie prawo przysługuje nam w sytuacjach problematycznych w tym szczególnym czasie wypoczynku. Nawet najmniej istotne elementy mają przecież wpływ na jego jakość.  

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów co roku przypomina, na co zwrócić uwagę podczas wyjazdów wakacyjnych i jakie prawo ma konsument, w wypadku znalezienia nieprawidłowości.

Co wolno klientowi w barze i restauracji?

Skład

Przychodząc do miejsca, gdzie zdecydujemy się złożyć zamówienie, wymagajmy by w menu był podany  skład dania z listą alergenów. Dopytywanie kelnera  o to, z czego składa się dana potrawa nie powinno mieć miejsca.

Koszty

Restauratorzy umieszczają w karcie dań ceny za określoną ilość produktu np. za 100 lub 200 gram. Informację o przybliżonej masie dania powinniśmy otrzymać jeszcze przed złożeniem  zamówienia. Obsługa zobowiązana jest określać wagę  już po obróbce termicznej, gdyż surowe mięso waży więcej. Informacja o dodatkowych opłatach za tzw. serwis,  powinna być widoczna i jasno określona np.
w menu.

Reklamacje w restauracjach

W momencie, kiedy danie nie jest zgodne z opisem, przypalone bądź zimne należy zgłosić to obsłudze. Zbyt długi czas oczekiwania również jest powodem do reklamacji. Zaleca się, by o tego typu niedogodnościach informować kierownika bądź właściciela restauracji. Mimo, że wolno nam wiele, nie przysługuje klientowi prawo do składania reklamacji tylko i wyłącznie wtedy, kiedy danie nie smakuje.

restauracja

Co w momencie, kiedy nie jesteśmy zadowoleni z obsługi, bądź cena w menu nie była doprecyzowana?

Tematem nierzetelnego potraktowania klienta zajmuje się wojewódzki inspektorat Inspekcji Handlowej. Wystarczy wysłać zdjęcie cennika i dołączyć paragon. Instytucja rozstrzyga również spory,  w momencie gdy restauracja postanawia odrzucić naszą reklamację. A kiedy jakość potraw nam nie odpowiada?
Takimi problemami zajmuje się Wojewódzki, bądź główny Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Zeszłego roku w wyniku kontroli Polskich barów i restauracji turystycznych przez Inspekcję Handlową, w 87 % spośród 169 miejsc zanotowano nieprawidłowości. Błędy są różnorodne. Dotyczą zarówno przekrętów w rodzajach serwowanych dań, nieprawidłowości w ich oznakowaniu, jak i zbyt małych porcji podawanych klientom.

Jakie oszustwa zdarzają się najczęściej?

Oprócz podawania zbyt małych porcji w stosunku do tych deklarowanych i niezaznaczeniu wykazu składników oraz substancji alergizujących, zdarza się że w restauracjach serwowane produkty są przeterminowane. Spowodowane jest to złym sposobem przechowywania żywności i nieodpowiednimi warunkami sanitarnymi.
Powielającym się błędem jest zamiana składników. Przykładowo, zamiast baraniny klienci dostają wieprzowinę, pojawiają się też dania, w  których główny element występuje jedynie w nazwie. Restauratorzy nie mówią całej prawdy. Ceny nie są jednoznaczne, a tego ile klient jest zobowiązany zapłacić, dowiaduje się dopiero w momencie otrzymania rachunku.

Noclegi

Nie tylko hotele, ale również noclegownie  agroturystyczne zobowiązane są zapewnić podstawowe warunki sanitarne swoim gościom. W każdym kraju poza Unią Europejską kryteria standardów są różne. Często miejsca spoza tego obszaru posiadają zawyżoną ilość gwiazdek, nie można porównywać ich więc na tej podstawie.

Przekręty

Coraz bardziej popularnymi są wirtualne kwatery. Oszuści ogłaszają się na portalach dla turystów oraz tworzą strony internetowe miejsc, które nie istnieją. Zdarza się, że sprzedają noclegi w lokalach rzeczywiście funkcjonujących, jednak bez zgody prawdziwych właścicieli obiektów.

Czym się kierować?

Przy zakupie noclegu warto zwrócić uwagę na to, czy dany obiekt istnieje w spisach urzędów miast
i gmin albo Centralnym Wykazie Obiektów Hotelarskich Ministerstwa Sportu i Turystyki. Warto zabezpieczyć się czytając opinie o danym miejscu, a także sprawdzając jego istnienie chociażby w GoogleMaps. W momencie kiedy oszust zdążył już wyłudzić od nas pieniądze, należy poinformować odpowiednie organy ścigania.

Anulowanie rezerwacji

W przypadku dokonywania rezerwacji nie można ich bezpłatnie anulować. Jednak zdarza się, że to hotele dają taką możliwość. Trzeba liczyć się z faktem, iż wtedy cena rezerwacji  może być wyższa.  Warto zwrócić uwagę, czy wpłacamy zaliczkę, czy zadatek. Kiedy  nasze plany się zmienią i  rezygnujemy z rezerwacji zaliczka jest zwrotna, a zadatek pozostaje w rękach właściciela hotelu.
W przypadku odwołania rezerwacji przez hotel, po wcześniejszym wpłaceniu zadatku, otrzymujemy jego dwukrotność.

Kiedy należy składać reklamację?

Reklamacji hoteli dokonuje się w momencie niezgodności opisu ze stanem faktycznym, mogą dotyczyć m.in wyglądu i wyposażenia pokoju lub położenia hotelu.

Biura podróży

Podobnie jak w przypadku miejsc noclegowych, biuro podróży z którym planujemy wybrać się na wymarzony urlop, należy sprawdzić w ewidencji Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego: https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/ksiegi. W przypadku wycieczki zorganizowanej powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy wszelkie obietnice organizatora zostały spełnione, rozpoczynając od wyglądu pokoju hotelowego, zgodności podawanego dania z jego opisem, a kończąc na realizacji poszczególnych punktów programu wycieczki. Jeżeli mamy zastrzeżenia, warto wystąpić o reklamację jak najszybciej.

Podwyżki cen

Organizator wyjazdu tylko ze względu na zmieniające się warunki na rynku takie jak:  wzrost cen paliwa, wzrost podatków lub opłat od usług turystycznych, wzrost kursów walut, może podnieść cenę wycieczki w momencie, gdy taka okoliczność wpisana jest w umowę, najpóźniej 3 tygodnie przed planowanym wyjazdem. Jednak jeżeli wzrost stanowi powyżej 8 % ceny pierwotnej,  możemy wypowiedzieć umowę. Informacje o okolicznościach nadzwyczajnych mających znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej stanowiące o bezpiecznym odstąpieniu od zawartej z organizatorem umowy, możemy znaleźć na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, WHO, a także Głównego Inspektora Sanitarnego.

Kinga Radwańska

Powiązane artykuły

Jakość paliwa sprawdzimy na stronie UOKiK

teoriabiznesu.pl

UOKiK sprawdził ceny w Biedronce – są zastrzeżenia

teoriabiznesu.pl

Operator sieci Plus z karą od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

teoriabiznesu.pl