Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi Technologie

Zielona energia – 3 pytania do Tomasza Morawskiego, Członka Zarządu Reo.pl

O zielonej energii, aktualnych wyzwaniach i innowacjach w sektorze energetycznym rozmawiamy z Tomaszem Morawskim, ekspertem Reo.pl, pierwszej w Polsce platformy handlu wyłącznie zieloną energią.

Czy korzystanie z zielonej energii ma sens dla każdego biznesu, czy korzyści są głównie dla dużych podmiotów?

W dzisiejszej sytuacji geopolitycznej i ekologicznej, korzystanie z tradycyjnych źródeł energii niesie ze sobą coraz więcej zagrożeń oraz niewiadomych. Przede wszystkim ceny – bardzo nieprzewidywalne, dynamicznie rosnące, o czym na swoich  rachunkach przekonują się odbiorcy. Po drugie – kwestie środowiskowe, które wymagają od biznesu oraz wszystkich mieszkańców naszej planety zwrotu ku niskoemisyjnym źródłom. Trzecia kwestia – wizerunek i całościowy rozwój firm, zwłaszcza w ujęciu strategii ESG, które stają się must have nowoczesnych biznesów. Dbałość o tematy związane ze zrównoważonym rozwojem, społeczną odpowiedzialnością biznesu i ładem korporacyjnym dotyczą tak naprawdę nie tylko globalnych korporacji. W odpowiednich proporcjach i skali postulaty te są wdrażane również w sektorze MŚP. Tak, małe i średnie firmy również powinny korzystać właśnie z odnawialnych źródeł energii. Jest to zdecydowanie właściwy kierunek – zielona energia nie jest tylko dla dużych graczy. Jest dla nas Wszystkich.

Jeszcze kilka lat temu dość powszechnie funkcjonowały opinie, że ceny energii ze źródeł odnawialnych są niestabilne. Dziś to jeden z kluczowych parametrów.

Zdecydowanie. Warto zresztą wyraźnie podkreślić, że źródła zielonej energii są przewidywalne, patrząc przede wszystkim pod kątem kosztów jej wytwarzania, a tym samym – finalnych cen oferowanych odbiorcom. Co więcej, koszty operacyjne, a w szczególności koszty „paliwa” są całkowicie niezależne od sytuacji geopolitycznej i rynkowej. Destabilizacja leży raczej po stronie cen i kosztów pozyskiwania energii ze źródeł tradycyjnych w tym kosztów zakupu uprawnień do emisji  CO2. Warto więc zmienić optykę i patrzeć na zieloną energię nie przez pryzmat przypadkowości, ale mądrego planu, dywersyfikacji źródeł i optymalizacji kosztowej.

Czy istnieją jakieś narzędzia, które mogą pomóc przedsiębiorcom wejść na rynek OZE i sprawnie się w nim odnaleźć?

Tomasz Morawski
Tomasz Morawski

Rynek odnawialnych źródeł energii to rynek szeroko pojętej innowacyjności. Co za tym idzie, w tej branży narzędzia ułatwiające dostępność do konkurencyjnych, jakościowych ofert to must have. Przykładem takiego typu inicjatyw są Grupy biznesowe Reo.pl, czyli nowy model na rynku energetycznym. Zakłada on sprzedaż wytworzonej przez Wytwórcę OZE (lub wytwórców) energii elektrycznej w ramach utworzonej Grupy. Reo.pl odpowiada przy tym za pełną obsługę zawierania transakcji, w tym w szczególności za bilansowanie handlowe i rozliczenia. W praktyce działalność Grupy Biznesowej opiera się na unikalnej formule rozliczeniowej, gdzie cena za energię elektryczną wyprodukowaną przez wytwórcę zielonej energii i podmiot ją konsumujący, jest ustalana wewnątrz Grupy. To jedno z rozwiązań, które z pewnością pomagają odbiorcom wejść na rynek OZE, a wytwórcom z sukcesem sprzedać zieloną energię. W ten sposób, przy użyciu innowacyjnych narzędzi ułatwiających proces sprzedaż, możemy popularyzować zieloną energię i poszerzać zasięg jej oddziaływania.

Powiązane artykuły

Biznes Backstage – Jak pozyskać środki finansowe od Anioła Biznesu

teoriabiznesu.pl

Wywiad z Anetą Jarczyńską, dyrektor ds. marketingu produktowego i komercjalizacji w Symfonii

teoriabiznesu.pl

BeeIN na drodze do opracowania innowacyjnej pompy ciepła. Multidystrybutor OZE rozwija sieć partnerów

teoriabiznesu.pl