Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Czy odpowiedzialność społeczna to przyszłość rynku odzieżowego?

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność korporacji, to prężnie rozwijany segment wielu małych i dużych firm. Trudno prześwietlić motywacje wszystkich wokół i sprawdzić czystość serc zarządów wielkich konglomeratów. Byłaby to zresztą przesadna moralizatorska ambicja. Warto patrzeć przede wszystkim w głąb siebie.

Many Mornings to polski producent kolorowych skarpetek, który jako pierwszy w Europie wprowadził innowacyjny pomysł dziewiarski „nie do pary”, tj. różnych skarpetek w parze, stanowiący spójną tematyczną całość. Jednak fundament działalności firmy jest postawiony na innych wartościach niż tylko te kierunkowo nastawione na merkantylny wzrost. Społeczna odpowiedzialność to dla łódzkich dziewiarzy rzeczywista wartość, a nie zabieg PR-owy. Autorski program CSR-owy nosi nazwę «Share a pair!» i powstał dawno temu, gdy byli jeszcze raczkującym przedsiębiorstwem. „Od początku chcieliśmy wymawiać słowo „biznes” z dumą, a nie wstydem i zanieczyszczonym sumieniem.” – mówią Maciek Butkowski i Adrian Morawiak, założyciele brandu, którzy nadal trzymają stery i wyznaczają kierunki komunikacji. W końcu wszystko zależy od tego z jakiego materiału zbuduje się moralny fundament aktywności – niezależnie czy bierzemy pod uwagę perspektywę przedsiębiorcy, czy życie prywatne. Właściwe ustrukturyzowanie hierarchii wartości to zadanie równie ważne, co trudne. Wymaga stanowczości w podejmowaniu decyzji, a później żmudnej pracy przy pielęgnacji prostodusznych uczuć.

Misja kolorowych skarpetek to dzielić się przyszłością

Gdy w 2014 roku Many Mornings rozpoczynało działalność, trwały poszukiwania trwałych korzeni moralnych i kompasu wskazującego właściwą drogę przedsięwzięciu biznesowemu. To naprawdę wspaniale czuć sprawczość – więc poszukiwania były naprawdę ważnym krokiem do rozpoczęcia działalności. Wraz z rozwojem firmy, zwiększał się także potencjał akcji CSR-owych. Można było naprawić chociaż kilka pęknięć w otaczającej nas trudnej współczesności – a przy tym mieć pewność, że dostanie się wsparcie społeczności. Niewątpliwie akcje społeczne cementują wspólnotę skupioną wokół kanałów mediów społecznościowych, także tych prowadzonych przez firmy. Procentuje to gorącymi i trwałymi emocjami. To jedna z najpewniejszych dróg do wykreowania love brandu. Jeżeli chcesz, by Twoja działalność nie było skupiona tylko i wyłącznie na prostej wymianie produktów lub usług, ale tworzyła potrzeby i opowiadała o stylu życia – na pewno po drodze będzie Ci z dobrze skrojonym programem CSR. Dla każdego, kto potrzebuje innych uzasadnień, niż tylko te płynące z serca – potencjał zasięgów organicznych rośnie jak na drożdżach dzięki zaangażowaniu w sprawy ważne dla społeczeństwa.

Public relations w prezencie od skarpetek nie do pary

CSR to także świetne narzędzie do budowania partnerskich relacji biznesowych. Historia wspominanego wyżej programu Share a pair! pokazuje jak ogromny potencjał kryje się we współpracy publiczno-prywatnej oraz wspólnych celach z organizacjami pozarządowymi. Po pierwsze system finansowania zapewnia profesjonalną obsługę – w końcu dużo pewniej i skuteczniej jest powierzyć realizację ważnych spraw społecznych ludziom, którzy zajmują się tym zawodowo. Profesjonaliści, którzy od wielu lat rozwijają kompetencje szczegółowe będą wiedzieli jakie działania najlepiej podjąć, by osiągnąć pozytywny wpływ na dany niedokapitalizowany obszar. Dzięki temu dokonuje się usieciowienie obiegu informacji. Przecież każdy ma swoje kanały mediów społecznościowych, a także relacje w mediach tradycyjnych: prasie, telewizji itp. Koniec końców, może okazać się, że pierwszym bodźcem, dzięki któremu użytkownik natknął się na Twój brand odzieżowy, jest akcja dobroczynna dla zwierząt. Być może jednak już po kilku miesiącach – gdy ten sam user będzie szukał odpowiednich rozwiązań na Boże Narodzenie – przyjdzie mu do głowy, by kupić skarpetki na prezent. Droga skojarzeń jest tutaj prosta i w dodatku zupełnie uzasadniona. W końcu dobrze skrojony podarunek bierze pod uwagę także światopogląd obdarowywanego. Jeśli więc wręczamy prezent miłośnikowi zwierząt, to skarpetki z psami, z których część przychodu ze sprzedaży jest przeznaczona na wyposażenie schronisk – będzie dobrym pomysłem.

Dlatego w Many Mornings progam CSR-owy rozwija się z roku na rok. Plany i projekty rozrosły się tak bardzo, że w 2017 roku pojawiła się potrzeba zmodyfikowania podstawnego profilu akcji. Od tamtej pory – a więc od dobrych kilku lat – 5% przychodu ze sprzedaży detalicznej jest przeznaczane na szeroko rozumiane cele dobroczynne. Często ma to wymiar długoterminowej inwestycji: w środowisko naturalne, w pielęgnowanie ludzkiej dobroci, w opiekuńczość i troskliwość. Później można z dumą oświadczyć, że taka lokata kapitału ma wysoką stopę zwrotu. W końcu tak wiele radości i dobroci ile można dostać w zamian, trudno sobie nawet wyobrazić.