Prowadzenie firmy nie jest łatwe, a wręcz przeciwnie, może nastręczać wiele problemów. Nie piszemy o tym, by Was zniechęcić, lecz dlatego, iż należy zdawać sobie sprawę, że na przedsiębiorców czeka wiele zagrożeń, a sytuacji nie poprawia fakt, że przepisy naprawdę często się zmieniają. Jednocześnie ich nieznajomość nie zwalnia z odpowiedzialności. Dziś przedstawimy Wam wszystko, co musicie wiedzieć o tym, jak założyć własną działalność. Doradzimy też jak utrzymać się na rynku, który jest trudny. Poznajcie pewne rady.
Kto może prowadzić firmę w Polsce?
Zacznijmy od tego, kto może prowadzić firmę w Polsce. Przede wszystkim trzeba być osobą pełnoletnią, ale co ciekawe, nie trzeba być obywatelem Polski. Dotyczy to jednak działalności jednoosobowej. Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej mogą prowadzić firmę w Polsce na takich samych zasadach, jak polscy obywatele. Natomiast osoby spoza UE czy też spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą prowadzić działalność w Polsce i to na takich samych zasadach jak Polacy, ale pod warunkiem, że mają zezwolenie na pobyt stały, czasowy czy też długoterminowy. Następnie należy zarejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, czyli CEIDG. Jest to rejestr przedsiębiorców, którzy prowadzą w Polsce działalność jednoosobową. Jednocześnie dotyczy to też przedsiębiorców, którzy chcą zostać wspólnikami spółki cywilnej. Warto jeszcze pamiętać, że jeśli zakłada się, że przychody nie będą duże, to wtedy nie trzeba rejestrować się jako przedsiębiorca. Dotyczy to osób, które każdego miesiąca osiągają przychody nie wyższe niż 50% minimalnego wynagrodzenia.
Formalności ciąg dalszy
Gdy już zarejestrujecie swoją firmę w CEIDG musicie pamiętać, że niezbędne jest także przypisanie działalności do określonego kodu w Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli PKD. Istotne jest również to, że te kody wykorzystywane są nie tylko w statystykach publicznych, ale także powiązane są z określonymi formami opodatkowania, co dotyczy, np. obowiązku korzystania z kasy fiskalnej bądź też rejestracji VAT. Trzeba więc wyszukać taki kod, który jest związany z Waszą działalnością. Jednocześnie liczba kodów jest dowolna. Nie można też zapominać, że niektóre typy działalności wymagają pozwolenia. Dotyczy to np. niektórych zawodów. Czasami trzeba mieć określony sprzęt bądź spełniać warunki lokalne. W takich przypadkach niezbędna jest licencja, koncesja bądź zezwolenie. Można się o nie postarać zaraz po zarejestrowaniu firmy. Dobrym i przydatnym ułatwieniem jest to, że wiele formalności można załatwić przez Internet. Na tym etapie trzeba też wybrać formę opodatkowania. Można zdecydować się na formę opodatkowania na zasadach ogólnych czy skali podatkowej. Stawka podatkowa wynosi odpowiednio 12% i 32%. Można też zdecydować się na stawkę liniową, gdzie podatek wynosi 19% bądź ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Zadbaj o reklamę
O ile załatwienie formalności nie powinno nastręczać wielu problemów i rzeczywiście samo założenie firmy nie jest trudne, tak utrzymanie się na rynku już tak. Nie ma się co oszukiwać, konkurencja jest duża. Jednocześnie nie wystarczy oferować tylko i wyłącznie dobrej jakości usług. Trzeba wyróżnić się i do tego służy reklama. Warto tutaj postawić na nowoczesną reklamę wizualną. Można zdecydować się zarówno na reklamę indoor, która będzie znajdowała się w pomieszczeniach firmy czy miejscach użytku publicznego bądź reklamę outdoor, która najczęściej jest dużym billboardem, ale może być też standem. Zaletą reklamy wizualnej jest fakt, że łatwo i szybko można dotrzeć do dużej ilości odbiorców i to bez konieczności dokonywania dużych inwestycji. Tutaj polecamy Wam firmę Antare, która wykona dla Was świetne grafiki na wybranych nośnikach. Nowoczesna reklama sprawi, że wyróżnicie się na rynku i przyciągniecie klientów.
Dobra reklama, czyli jaka?
Dobra reklama musi być ciekawa. W przypadku reklamy indoor nacisk powinien być kładziony przede wszystkim na informację, natomiast w przypadku outdoor najważniejsza wydaje się grafika. Aby można było uzyskać najlepszy efekt potrzebna jest obróbka techniczna materiałów, która musi być na najwyższym poziomie. Zatem jakość grafiki, ale i obróbki materiałów sprawia, że dotrzecie do większego grona klientów.