Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Jak wybrać najlepsze konto firmowe? Na co zwracać uwagę?

wybór konta

Często tuż po zarejestrowaniu działalności gospodarczej świeżo upieczeni przedsiębiorcy kierują swoje kroki do banku, aby założyć rachunek firmowy. Przed podpisaniem umowy z bankiem o prowadzenie firmowego rachunku bankowego warto jednak zwrócić uwagę na więcej czynników niż tylko koszty. Podpowiadamy, jak wybrać dobre konto firmowe.

Jaki rachunek bankowy dla firmy wybrać?

Jeżeli przyjrzeć się ofercie banków w zakresie rachunków firmowych, nietrudno zauważyć, że jest ona obszerna. Banki przygotowały propozycje zarówno dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i spółek. Różnic między tymi produktami jest sporo – dotyczą one m.in. kosztów prowadzenia rachunku bankowego oraz funkcjonalności, z których będą mogli skorzystać przedsiębiorcy.

Aby wybrać najlepszy firmowy rachunek bankowy, przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę skalę działalności przedsiębiorstwa. Z reguły konta dedykowane małym przedsiębiorcom są tańsze niż konta, które banki prowadzą dla spółek. I ponieważ jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce jest najwięcej, to właśnie ta grupa przedsiębiorców ma największy wybór – może przebierać wśród dziesiątek propozycji.

Ile kosztuje prowadzenie konta firmowego?

Z reguły za otwarcie rachunku firmowego banki nie pobierają opłaty. Różnie bywa jednak w przypadku kosztów prowadzenia rachunku, wypłaty środków z bankomatów (krajowych i zagranicznych), wydania karty debetowej czy przelewów internetowych. Często można spotkać się z informacją, że bank będzie prowadzić rachunek bankowy bez naliczania opłat, o ile jednak klient spełni jeden z kilku warunków, np.:

  • zapewni wpływ na konto w określonej wysokości,
  • wykona z rachunku przelew do ZUS,
  • wykona z rachunku przelew do US.

Jeżeli w ciągu miesiąca kalendarzowego przedsiębiorca nie spełni jednego ze wskazanych w umowie warunków, wówczas będzie musiał zapłacić za prowadzenie rachunku bankowego. Opłata z reguły wynosi ok. 10 zł.

Analogiczne zasady obowiązują w przypadku wypłaty środków z bankomatu czy przelewów z firmowego rachunku bankowego. W porównaniu ofert firmowych rachunków bankowych pod względem kosztów pomóc może ranking tych produktów zamieszczony na stronie: https://www.czerwona-skarbonka.pl/ranking-kont-firmowych-najlepsze-konta-dla-firm/.

Na co zwrócić uwagę, wybierając konto firmowe?

Firmowy rachunek bankowy powinien być dostosowany do potrzeb przedsiębiorcy. Jeżeli firma współpracuje z zagranicznymi kontrahentami, warto zadbać o to, aby przelewy realizowane np. w euro czy dolarach amerykańskich były bezpłatne. Z kolei przedsiębiorca, który prowadzi działalność w punkcie stacjonarnym, powinien szukać oferty z darmowymi wpłatomatami i bankomatami.

Wybierając konto firmowe uwagę warto zwrócić także na dostęp do bankowości internetowej i aplikacji mobilnej. Możliwość korzystania z aplikacji mobilnej będzie szczególnie istotna z punktu widzenia tych przedsiębiorców, którzy najczęściej pracują poza siedzibą firmy i mogą kontrolować stan rachunku firmowego wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych, np. smartfona.

Część banków kusi przedsiębiorców promocjami i dodatkowymi bonusami. Przykładem mogą być usługi assistance, z których będzie mógł skorzystać klient, decydując się na daną ofertę. Najczęściej w ich ramach przedsiębiorca może liczyć na pomoc choćby przy rezerwacji biletów lotniczych.

Co z funkcjonalnością rachunku firmowego?

Współcześnie banki proponują przedsiębiorcom znacznie więcej niż tylko prowadzenie firmowego rachunku bankowego – mowa tu np. o możliwości skorzystania z bezpłatnego programu do wystawiania faktur czy prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wspomniane opcje są szczególnie istotne z punktu widzenia właścicieli małych firm. Często chcą oni optymalizować koszty prowadzonej działalności, a wystawione faktury czy rozliczenia z urzędem skarbowym trzymać w chmurze zamiast na swoim komputerze.

Funkcjonalność rachunku bankowego polega także na dostępie do wspomnianej już bankowości internetowej i aplikacji mobilnej. Te opcje są szczególnie istotne dla przedsiębiorców, którzy najczęściej stosują obrót bezgotówkowy.