Sztuka obdarowywania oraz otrzymywania prezentów nie należy do najłatwiejszych – szczególnie gdy mówimy o relacjach biznesowych, w których panują nieco inne standardy. O czym warto pamiętać i czego należy unikać podczas obdarowywania partnera biznesowego, współpracownika bądź szefa? Przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym kwestiom prezentowego savoir-vivre.
Tradycja wzajemnego obdarowywania się prezentami jest niezwykle długa i sięga jeszcze czasów starożytnych, kiedy to handel polegał na wymianie dóbr. Wraz z biegiem czasu zwyczaj ten zyskiwał coraz większe znaczenie kulturowe. Już starożytni Rzymianie podczas Saturnaliów wręczali sobie drobne podarki na znak wzajemnego szacunku. W tej praktyce możemy dziś doszukiwać się początków tradycji związanej z obdarowywaniem prezentami przy okazji świąt i ważnych wydarzeń.
Dziś upominki pełnią istotną rolę w relacjach międzyludzkich – są wyrazem troski, sympatii, uznania, pomagają utrzymywać dobre stosunki i wzmacniają więzi. Tyczy się to nie tylko kontaktów prywatnych, ale także tych biznesowych. Trudno wyobrazić sobie udany proces negocjacji, wygrany przetarg, awans zawodowy czy sukces wspólnego projektu bez tak atrakcyjnego elementu. Sztuka umiejętnego doboru podarunku biznesowego wiąże się jednak ze znajomością kilku zasad, których wymaga od nas etykieta. Warto się z nimi zapoznać, by nie popełnić błędów mogących mieć negatywny wpływ na nasze relacje zawodowe.
Prezentowa etykieta w biznesie
Po pierwsze, upominek powinien być dopasowany do okazji oraz rodzaju relacji, jaka łączy nas z osobą obdarowaną. Prezenty związane z życiem zawodowym wręczamy zazwyczaj na płaszczyźnie wewnątrzfirmowej lub międzykorporacyjnej, co wiąże się także z odmiennymi podejściami do wręczania upominków. Prezent z okazji urodzin kolegi z pracy może mieć bardziej osobisty charakter, nawiązujący do jego upodobań i zainteresowań. Z kolei upominek wręczany kontrahentowi po zwieńczonej sukcesem transakcji powinien być raczej niezobowiązujący.
W środowisku biznesowym, szczególnie w relacjach z partnerami zewnętrznymi, nietrafione są prezenty zbyt osobiste. Przyczyniają się one do zacierania granic, które w kontaktach służbowych są absolutnie niezbędne – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia specjalizującej się w produkcji zestawów prezentowych premium.
Skoro drogi prezent okazuje się fatalnym wyborem, jak zatem określić jego optymalny koszt? Jednym z wyznaczników może okazać się wartość danej współpracy – zrealizowanej transakcji czy podpisanej umowy. Kontrahenta, z którym podpisaliśmy umowę o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych, obdarujemy prezentem o wyższej wartości niż tego, który zdecydował się na zakup towaru w granicach kilkuset złotych.
Zastanawiając się nad wartością prezentu, warto kierować się nie tylko ceną, ale przede wszystkim jakością i unikalnością. Dziś zwracamy na nią uwagę zarówno w kontekście samego upominku, jak i detali, takich jak opakowanie czy dołączony liścik z życzeniami. Jednym z naszych reprezentacyjnych koszy, które świetnie sprawdzają się w roli upominku biznesowego, jest Skrzynia Karmelowa. W jej środku znajdują się m.in. hiszpańskie karmelki, krówki, czekolada z likierem Bailey’s, angielska czarna herbata, bakalie czy czekoladowe praliny. Wszystko zamknięte w czarnym, gustownym kufrze ze złotymi zdobieniami. Elegancki wygląd i wysokiej jakości, oryginalne smakołyki sprawiają, że zdaje on egzamin podczas wielu sytuacji biznesowych – dodaje Anna Garmada.
Zasady savoir-vivre w relacjach biznesowych wskazują również, że istotny jest czas wręczania upominku. Nie powinno się go wręczać przed lub w trakcie trwających negocjacji czy ustalania warunków współpracy. Takie działanie, bez względu na wartość prezentu, może zostać uznane za chęć wywarcia presji na kontrahencie lub nawet uznane za formę łapówki. Należy poczekać do finalizacji przedsięwzięcia, aby gest ten rzeczywiście został odebrany jako wyraz naszej wdzięczności.
Kiedy warto wręczać prezenty?
Okazje do przygotowania prezentu biznesowego nie ograniczają się jedynie do przełomowych momentów w relacji z klientem czy współpracownikiem. Niezwykle ważne w utrzymaniu relacji są także upominki okolicznościowe. Wiele firm w okolicach świąt decyduje się na przesłanie kartki z życzeniami do swoich partnerów. Taki gest, choć drobny, świadczy o naszym podejściu do danej relacji.
W ciągu roku okazji do obdarowywania partnerów, kontrahentów czy współpracowników jest naprawdę wiele, wśród nich: projekty zakończone sukcesami, launche nowych produktów, owocne konferencje i spotkania, wygrane konkursy, awanse czy jubileusze firmowe. Docenianie sukcesów swoich pracowników wyzwala energię, pobudza entuzjazm, a to pozytywnie wpływa na cały zespół. Obserwuję, że coraz więcej pracodawców jest tego świadomych. Dodatkowo niezmiennie dużą popularnością cieszą się prezenty wręczane z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Nowego Roku czy Wielkanocy – dodaje Anna Garmada.
Planując upominki biznesowe związane ze świętami, warto wykazać się odrobiną kreatywności. Powtarzające się co roku prezenty w takiej samej formie mogą być negatywnie odebrane przez partnerów czy klientów. Wiele firm, ze względu na brak czasu, nie ma możliwości samodzielnego skomponowania zestawów prezentowych. W takim wypadku warto zwrócić się do ekspertów, takich jak marka Nobilia, która specjalizuje się w komponowaniu koszy prezentowych premium.
Od wielu lat pomagamy naszym Klientom tworzyć wyjątkowe prezenty na różne okazje. Nasze zestawy prezentowe wypełnione są wyłącznie najwyższej jakości specjałami, których nie sposób znaleźć na półkach sklepowych. To jest nasz zasadniczy wyróżnik w branży. Są to zarówno aromatyczne słodkości, wytrawne specjały, jak i ekskluzywny alkohol. Portfolio Nobilii liczy aż 200 propozycji, które co roku zmieniamy, ponieważ chcemy nieustannie zaskakiwać naszych stałych Klientów. Zgodnie z ruchem proekologicznym i filozofią less waste dbamy również o to, by sam kosz mógł być wielokrotnie wykorzystany. Stosujemy eleganckie pudełka, ozdobne puszki czy eleganckie kufry, które doskonale sprawdzają się do przechowywania drobiazgów – mówi Anna Garmada.
Dziś okazji do wręczania prezentów nie brakuje. Drobny gest i kilka miłych słów może skutecznie ocieplić relację nawet z najbardziej wymagającym partnerem zawodowym. Warto jednak kierować się zasadami etykiety, by umiejętnie budować relacje biznesowe, a także pozytywny wizerunek firmy w oczach jej interesariuszy.