Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet

Jak założyć sklep internetowy?

sklep internetowy

Przeniesienie biznesu do Internetu lub rozpoczęcie od zera z myślą o platformie e-commerce to dobry sposób na niskokosztową działalność gospodarczą. Tylko jak założyć swój pierwszy sklep internetowy szybko i bez zbędnych komplikacji?

  • Dlaczego warto założyć sklep internetowy? Korzyści z e-commerce
  • Jak założyć sklep internetowy? Krok 1: Wybierz platformę e-commerce
  • Krok 3: Wypełnij wirtualne półki towarem
  • Krok 4: Ustal metody płatności i sposoby wysyłki
  • Krok 5: Zaczynaj!

Dlaczego warto założyć sklep internetowy? Korzyści z e-commerce

Nie wszyscy przedsiębiorcy widzą potrzebę stworzenia platformy e-commerce do sprzedaży swoich produktów lub usług przez Internet. Korzyści z takiego rozwiązania niemal zawsze przewyższają jednak potencjalne koszty. Najważniejsze z nich to:

większa pula odbiorców. W e-commerce naszymi potencjalnymi klientami są osoby i firmy z całej Polski.

niższe koszty działalności. Jeśli zdecydujemy się na prowadzenie sklepu internetowego, nie potrzebujemy dużego lokalu w atrakcyjnej lokalizacji – wiele takich biznesów w ogóle nie posiada biura stacjonarnego.

atrakcyjna forma prezentacji oferty i własnego wizerunku w sieci. W swoim sklepie internetowym możesz promować setki produktów w atrakcyjny dla klientów sposób, korzystając z ciekawych szablonów i zachęcających wizualnie grafik.

Jak założyć sklep internetowy? Krok 1: Wybierz platformę e-commerce

Ponieważ zakładamy, że jesteś osobą już zdecydowaną konkretny produkt lub usługę, którą chcesz sprzedawać, oraz że posiadasz już działalność gospodarczą niezbędną także przy biznesie stacjonarnym, przejdziemy od razu do praktycznych kroków rozwoju sklepu internetowego. Pierwszym z nich będzie wybranie platformy e-commerce, na której postawisz swój sklep. Możesz zatrudnić kogoś, by podjął tę decyzję za Ciebie i stworzył cały sklep od zera. Nawet wówczas warto jednak znać swoje opcje.

Platform e-commerce jest bardzo dużo, od zupełnie darmowych w prowadzeniu do takich, za które trzeba zapłacić dość dużo. Najpopularniejsze z nich to Shoper, Prestashop, Magento, Woocomerce czy Shoplo. Istnieje kilka typów tych platform, m.in. platformy typu Open-Source (otwarte do modyfikacji, najczęściej bezpłatne) i abonamentowe (czyli takie w których płacimy za sklep gotowy do działania, ale o mniejszych możliwościach modyfikacji). Niektórzy usługodawcy od razu też zapewniają hosting i domenę w cenie – bez nich żadna strona internetowa nie może działać.

Krok 2: Wybierz domenę, nazwę sklepu i stwórz szatę graficzną

Wybranie domeny i nazwy sklepu to bardzo ważny krok – chwytliwe hasło w tytule naszej działalności, kojarzące się z rodzajem prowadzonego biznesu skutecznie zachęca klientów do odwiedzenia sklepu internetowego. Dobrze, by nazwa domeny i naszego sklepu były zbieżne, ale nie jest to konieczne. Jeśli chcesz sprawdzić, czy dana domena internetowa jest wolna, wystarczy wpisać ją oknie bazy domen: https://www.dns.pl/przegladarka.

Nad szatą graficzną strony zazwyczaj spędzamy wiele godzin, dopieszczając najmniejsze szczegóły pod kątem naszego własnego poczucia estetyki. I bardzo dobrze – ładna strona internetowa to potężny czynnik przyciągający klientów i przekładający się na potencjalne zyski. Pamiętajmy jedynie, aby przy jej tworzeniu nie zapominać o funkcjonalności i przejrzystości strony. Wszystkie produkty powinny być więc w jednym miejscu w zakładce ofertowej, a informacje kontaktowe doskonale widoczne z poziomu każdej podstrony. Oczywiście można skorzystać z gotowego szablonu graficznego, aby ułatwić sobie pracę.

Krok 3: Wypełnij wirtualne półki towarem

Sercem twojego sklepu internetowego będą oczywiście sprzedawane produkty czy usługi. Możesz je wprowadzić na swoją stronę ręcznie – zadbaj wówczas o atrakcyjne zdjęcia i szczegółowy opis. Pamiętaj bowiem, że w przeciwieństwie do sklepu stacjonarnego w e-commerce klient nie może dotknąć towaru i zapytać o niego bezpośrednio sprzedawcę. Wprowadzenie rozbudowanych opisów będzie też sprzyjało optymalizacji treści w wyszukiwarkach, dzięki czemu twój sklep będzie się lepiej pozycjonował.

Jeśli posiadasz ich w swojej ofercie bardzo dużo, istnieje możliwość automatycznego wypełnienia twojego sklepu treściami powiązanymi z hurtownią. Taki moduł integracji od razu zaktualizuje cenę i stan magazynowy, a nawet sam pobierze zdjęcia i opisy

Krok 4: Ustal metody płatności i sposoby wysyłki

Skoro strona naszego sklepu jest już gotowa i wypełniona produktami, pora uruchomić jego działalność. Nie jest to możliwe bez umożliwienia klientom różnych form płatności. Pamiętaj, że im więcej ich uruchomisz, tym bardziej atrakcyjny będziesz w oczach kupujących. Wysyłka za pobraniem, przelew na konto, płatność kartą lub płatność elektroniczna – wszystkie te opcje powinieneś rozwinąć na swojej platformie, jeśli nie od początku, to w miarę rozwoju twojego biznesu. Niezwykle ważne jest też bezpieczeństwo finansowe klientów, dlatego koniecznie zadbaj o certyfikat SSL.

Gdy klient kupi już twój produkt, będziesz go musiał mu wysłać – dlatego zanim uruchomisz sklep internetowy, niezbędne będzie nawiązanie współpracy z firmą kurierską lub/i Pocztą Polską. Jeśli masz taką możliwość, warto też otworzyć dla klientów punkt odbioru osobistego, dzięki czemu zaoszczędzą na paczce, a Ty zyskasz możliwość bezpośredniego kontaktu z nimi, co nawet w biznesie internetowym jest niezwykle ważne.

Krok 5: Zaczynaj!

To tyle – twój sklep internetowy jest gotowy do obsługi klientów! Oczywiście, to tylko początek twojej działalności w Internecie – teraz zaczyna się faktyczna praca, czyli dostosowywanie swojej oferty do potrzeb klientów, obsługa i wydawanie towaru, współpraca z hurtownią i działania marketingowe – takie, jak zwiększanie widoczności twojego sklepu w wyszukiwarkach. Ale najważniejszy krok jest już wykonany – twój sklep czeka na pierwszych klientów.

Powiązane artykuły

Jak szybko otworzyć sklep internetowy?

teoriabiznesu.pl

Pozycjonowanie sklepów internetowych i certyfikaty SSL

teoriabiznesu.pl

Suszone owoce – w sklepie internetowym ze zdrową żywnością nie może ich zabraknąć!

teoriabiznesu.pl