Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma Reklama Technologie

Technologia napędza obszary finansowo-podatkowe 

program komputerowy

Ostatnie miesiące pokazały, że prognozy stawiane na początku roku mogą szybko ulec zmianie. Czas pandemii przyniósł wiele refleksji o tym, co warto usprawnić i z jakich rozwiązań korzystać. Zdecydowanie to właśnie technologia, oprócz odpowiedniego zarządzania firmą, okazała się pomocna w codziennych działaniach.

Okres epidemii pokazuje najdobitniej, że szczególna dbałość o finanse przedsiębiorstwa pozwala nieco spokojniej przejść przez trudny gospodarczo czas. Jak podaje tegoroczne badanie “Deloitte CFO Survey 2020 – edycja wiosenna”, przeprowadzone wśród dyrektorów finansowych w Europie Środkowej, aż 92% z nich zdecydowanie obawia się obciążeń finansowych. Oceniając poziom finansowej i gospodarczej niepewności w swoich firmach, są już nieco łagodniejsi w opiniach – 69% uznaje go za wysoki.

Technologia sprawdza się w pandemii

Respondenci doceniają jednak wagę technologii w obszarach finansowo-podatkowych. Jak przyznaje 58% badanych, największe znaczenie ma dla nich sprawne tworzenie i aktualizowanie raportów. Za równie przydatne w swojej pracy uznają narzędzia pozwalające automatycznie gromadzić dane oraz umożliwiające zarządzanie przepływem pracy i dokumentami.

W prognozach na kolejny rok pojawiają się optymistyczne deklaracje wydatków na rozwiązania analityki danych. Zdecydowana większość firm stawia na inwestycje w usprawnianie planowania zasobów przedsiębiorstwa. Równie istotne stają się też systemy i aplikacje podatkowe oraz zrobotyzowana automatyzacja procesów.

Wielu respondentów wiąże spore nadzieje z wdrożeniem technologii w działach finansowo-podatkowych polskich firm. Priorytetem jest dla nich lepsza efektywność pracy, ograniczenie podatkowego ryzyka, a także usprawnienie procesów raportowania oraz decyzyjnych. Nie mniejsze znaczenie ma również ograniczenie zaangażowania pracowników w powtarzalne czynności. Badani zakładają, że tego typu działania przyniosą przy okazji redukcję kosztów i zmniejszą liczbę popełnianych błędów.

Podczas wypełniania obowiązków podatkowych respondenci często korzystają z narzędzi wbudowanych w programy księgowe lub systemy ERP. Najczęściej przydają się one w przypadku JPK VAT/JPK VDEK, split paymentu, białej listy czy MDR.

Warto podkreślić także, że 48% polskich dyrektorów finansowych pozytywnie oceniło umiejętności i wiedzę swoich pracowników w zakresie technologii cyfrowych związanych z podatkami.

– Pozytywne opinie o nowoczesnych rozwiązaniach umożliwiających przedsiębiorstwom sprawne wypełnianie obowiązków są bardzo budujące. Zebrane przez nas statystyki z ostatnich lat tylko udowadniają, że coraz więcej firm chce usprawnić obieg dokumentów, procesy raportowania oraz zwiększyć efektywność pracy. Wskazuje na to rosnąca liczba rozliczeń księgowych wysyłanych do klientów biur rachunkowych, a także ponad 15 mln dokumentów odczytanych w tym roku przez nasz program – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Firma pod kontrolą

Przedsiębiorstwa, które przywykły już do nowej rzeczywistości, zaczynają teraz wdrażać kolejne rozwiązania oraz usprawniać dawne procedury. W tym celu wykorzystują narzędzia pozwalające gromadzić dane i zarządzać obiegiem dokumentów.

– Odczytane dokumenty trafiają do obiegu dokumentów firmy, gdzie poddawane są kategoryzacji i archiwizowane. Dzięki temu zawsze wiemy, w którym miejscu znajdziemy konkretny plik, bądź sprawdzimy, kto obecnie nad nim pracuje. Dostęp do ważnych danych, potrzebnych np. do raportów, jest zatem bardzo łatwy i szybki– mówi Krzysztof Wojtas.

Zdecydowanie sporym wyzwaniem stało się obecnie utrzymanie wysokiej efektywności pracy. Znaczenia nabierają nie tylko nowe sposoby pracy, jak chociażby model hybrydowy, ale również narzędzia umożliwiające sprawne działanie z dokumentami. Zgromadzenie ich w jednym miejscu staje się dziś punktem wyjścia do wydajnej pracy, eliminuje bowiem konieczność gorączkowych i czasochłonnych poszukiwań plików.

– Bieżąca kontrola płatności ważnych podatków, rozliczeń z kontrahentami oraz e-teczek pracowników, dostępnych od ręki, pozwala zaoszczędzić sporo czasu i przyspieszyć podejmowanie decyzji w firmie. To przekłada się również na sprawniejsze raportowanie i efektywniejszą pracę – dodaje Krzysztof Wojtas z BrainSHARE IT.

Mimo że jeszcze na początku roku zakładano, iż wdrożenie wielu nowych technologii zajmie znacznie więcej czasu, dziś procesy te uległy znacznemu przyspieszeniu. Jak wskazują badania, jeszcze bardziej doceniamy rozwiązania, które umożliwiają gromadzenie ważnych danych, pomagają zarządzać dokumentami, a co za tym idzie – przyspieszają pracę przedsiębiorstw i pozwalają oszczędzać cenny czas.

Artykuł powstał przy współudziale z firmąBrainSHARE IT