Raport Capgemini przewiduje, że stopa wzrostu dla globalnych transakcji bezgotówkowych w latach 2019-2023 ma wynieść 12%. Prawdopodobnie w 2024r. aż 50% światowej populacji stanie się użytkownikiem cyfrowych portfeli.
Pandemia zmieniła naszą rzeczywistość pod wieloma względami, zwłaszcza jeśli chodzi o płatności bezgotówkowe. Przyspieszyła tempo innowacji w obszarze płatności, wymagając od firm z sektora finansowego, aby stały się innowatorami w bardzo szybkim tempie. Swoje podejście do transakcji bezgotówkowych zmienili przedsiębiorcy jak i konsumenci, większość z nich decyduje się na takie transakcje ze względu na bezpieczeństwo. Pandemia zmieniła przyzwyczajenia konsumentów, ale przejście na płatność bezgotówkową jest spowodowana również swoją wygodą i szybkością oraz rozwijającym się handlem elektronicznym.
Choć znaczący wzrost transakcji bezgotówkowych pojawił się w 2020r. wraz z wybuchem pandemii. To jego początek można było zaobserwować już w 2018r. pojawienie się innowacji w zakresie płatności mobilnych, wymagających od nas coraz mniej czasu i zapewniającym nam wygodę wraz z bezpieczeństwem, głównie się do tego przyczyniło.
Usługa BLIK – najpopularniejsza metoda transakcji bezgotówkowej
BLIK jest wygodny i prosty w użytkowaniu, przy czym też bezpieczny. Dzięki tym trzem czynnikom zawdzięcza swój sukces. Usługa umożliwia dokonywanie płatności w niemal 650 tyś. sklepowych terminali jak i w polskich sklepach internetowych, można również dzięki niej wypłacać gotówkę z 20 tyś. bankomatów. BLIK umożliwia też wykonywanie przelewów natychmiastowych na numer telefonu. Posiada 16 mln użytkowników. W pierwszej połowie 2020r. za jego pomocą zrealizowano 0,5 mld transakcji. Co potwierdza odchodzenie konsumentów od tradycyjnych płatności na rzecz tych bezgotówkowych, ze względu na prędkość, wygodę i przede wszystkim bezpieczeństwo.
Innowacja zmusza tradycje do ewolucji technicznej
Nowo powstałe banki są coraz bardziej popularne wśród konsumentów. Mają własny system bankowy i często specjalizują się w obszarach kiepsko obsługiwanych przez banki o dłuższej tradycji. W dobie pandemii dostawcy usług płatniczych muszą działać szybko i usprawniać swoje oferty bardziej niż kiedykolwiek. Szybka transformacja technologiczna sprawiła, że banki dobierają do współpracy partnerów, którzy są w stanie tworzyć wizjonerskie organizacje, dopasowane do czasów w jakich obecnie żyjemy.
Zagrożenia postępu technologicznego w bankach
Wraz z rozwinięciem się handlu elektronicznego pojawia się coraz więcej opcji płatności. Przez co istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia luk w cyberprzestrzeni, co zwiększa ryzyko cyberataków. Jedyne rozwiązanie tego problemu to rozwijanie również technologii wspomagających minimalizację nowych zagrożeń oraz współpraca z odpowiednimi partnerami by bez przerwy ulepszać ofertę, która jednocześnie pomoże pozbyć się niepewności wywołanej przez pandemię i wzbudzać zaufanie.