Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi Internet

Jak zdobywać ruch z wyszukiwarek? Wywiad z przedstawicielem agencji marketingowej LTB

seo

Jak skutecznie zdobywać ruch z wyszukiwarek? Rozmowa z Łukaszem Jaworskim członkiem zarządu agencji marketingowej LTB.

Prezentujemy wywiad z Łukaszem Jaworskim, członkiem zarządu wrocławskiej agencji marketingowej LTB, wykładowcą na Wyższej Szkole Handlowej. Rozmawiamy o marketingu internetowym, podejściu polskich przedsiębiorców do możliwości digital marketingu i skuteczności poszczególnych kampanii.

Na start poproszę o parę słów o Waszej agencji. Czym się zajmujecie i jak długo jesteście obecni na rynku?

Reprezentuję agencję marketingową LTB, która działa na polskim i zagranicznym rynku od 2009 roku. Nasza agencja to przede wszystkim specjaliści z kilku dziedzin, rozpoczynając od specjalistów ds. digital marketingu i web designu, a kończąc na graphic designerach. Obecnie posiadamy dwa biura – siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddział programistyczny w Bydgoszczy.
Podchodzimy całościowo do kampanii marketingowych, bo wiemy, że kompleksowość działań pozwala na uzyskanie efektu synergii i wyprzedzenie konkurencji. Dla przykładu – nie osiągniemy w pełni sukcesu przy realizacji kampanii pozycjonowania, bez działań PR-owych i content marketingowych. Poszczególne działania wpływają na siebie i my właśnie chcemy to wykorzystywać, oferując kompleksowe wsparcie. Podsumowując, realizujemy kampanie pozycjonowania (z uwzględnieniem pozycjonowania relacyjnego), social media marketing, content marketing, PR w wyszukiwarkach, kampanie PR itp. Realizujemy także projekty graficzne, tworzymy strony www i e-sklepy.

Przychodzę do LTB jako klient i od czego zaczynacie rozmowę?

Przede wszystkim nie przedstawiam gotowego rozwiązania ani pakietów usług. Pierwszym etapem do nawiązania współpracy jest poznanie klienta, struktury jego działalności oraz usług i produktów, jakie oferuje. Najważniejsze jest jednak poznanie celów, jakie chce osiągnąć. Cele mogą być różne – zwiększenie sprzedaży, poprawa wizerunku firmy, wyprzedzenie konkurencji w Google itp. Często klienci sami wiedzą jakich usług chcą, a my od razu weryfikujemy czy na podstawie przedstawionych celów warto działać w sposób, o którym klient myśli, że jest odpowiedni. Podchodzimy do klientów przede wszystkim w sposób partnerski, starając się jednocześnie być mentorami. Podpowiadamy jakie działania powinniśmy realizować, by osiągnąć zamierzone cele. Zdarza się, że przekonujemy klienta do rezygnacji z poszczególnych działań, pomimo tego, że moglibyśmy na tej dodatkowej współpracy odpowiednio zarobić. Podsumowując – brief to podstawa przy rozpoczęciu współpracy z naszą firmą.

To co znajduje się w tym briefie?

Taki brief możemy podzielić na kilka działów – informacje o firmie (w tym jakie są jej cele krótko i
długoterminowe), a także jej misja, charakter i historia. Wśród pytań ogólnych dotyczących marketingu
internetowego możemy wyróżnić pytania o obecną sytuację, rynek docelowy, a także o to czy firma posiada
dział marketingu.
Kluczowe jest również pytanie o budżet, jakim klient dysponuje. Z niewiadomych przyczyn klienci często nie
podają nam budżetu, bądź też mówią, że w początkowym okresie nie chcą przedstawić tej informacji. A takie pytanie jest jak najbardziej sensowne, ponieważ możemy w ten sposób dopasować ilość działań i przedstawić efekty, jakie możemy uzyskać.

Porozmawiajmy o tych nietypowych kwestiach – co oznacza pozycjonowanie relacyjne?

Pozycjonowanie relacyjne określam jako proces link buildingu z wykorzystaniem relacji, jakie zdobył klient.
Niejednokrotnie możemy w ten sposób pozyskać linki dobrej jakości, których nie zdobędziemy jako agencja.
Przykładem takich działań będzie sytuacja, gdy agencja wykonała dla klienta stronę www i pochwaliła się tym w swoim dziale „Realizacje”. Poprosimy wówczas o aktywny link dofollow – będzie to właśnie link relacyjny. Takie działania realizujemy we współpracy z klientem. A jak działa pozycjonowanie wizerunkowe?
Pozycjonowanie wizerunkowe polega na dbaniu o wyniki organiczne po wpisaniu w Google fraz brandowych np. „nazwa firmy”, „nazwa firmy + opinie”, „nazwa produkty/marki + opinie”. Działania te nie polegają jedynie na skupieniu się na profilu Google Moja Firma, lecz na wszystkich wynikach. W ostatnim czasie przeprowadziliśmy kampanię dla klienta, który w TOP10 miał 8 negatywnych wyników oraz niezliczoną ilość negatywnych opinii w Google Moja Firma. W wyniku naszych działań wypromowaliśmy treści pozytywne (obecnie na 10 wyników 7 jest pozytywnych) oraz uregulowaliśmy całościowo profil w Google Moja Firma – zniknęło ponad 100 negatywnych opinii. Tego typu usługa jest dedykowana także osobom publicznym.

To jak jest z tym marketingiem internetowym – co jest obecnie najskuteczniejsze?

Odpowiem jak każdy – to zależy. Niemniej jednak, generalnie to ruch organiczny, który generowany jest przez
działania SEO, jest największy. Jak podaje Creditbase ponad 94% ogólnego ruchu na stronie na stronach
internetowych pochodzi z wyszukiwarek. Wśród naszych klientów jest to średnio 75%, więc nadal kluczowy
procent ruchu.

Wybór działań marketingowych zależy od celu, specyfiki branży oraz tego, gdzie są nasi klienci. Przedstawię
kolejny przykład – obecnie realizujemy efektywne kampanie dla naszego klienta, centrum walk krav maga z
Wrocławia. Są 2 możliwości, aby klienci mogli do nich trafić. Pierwsza to klienci świadomi, którzy wcześniej
zapoznali się z krav magą i wpiszą w Google odpowiednie frazy – realizujemy kampanię SEO. Druga to klienci nieświadomi, których trzeba zainspirować i pokazać możliwości. W tym przypadku działamy prężnie w social media, ale równie dobrze możemy wykorzystać także content marketing i działania PR-owe.

Powiązane artykuły

Konferencja SEO Poland już 16 września w Krakowie

teoriabiznesu.pl

Poszukując przodków – o rynku usług genealogicznych w Polsce

teoriabiznesu.pl

Inwestuj w kryptowaluty z głową. Wywiad z przedstawicielem fundacji Trading Jam

teoriabiznesu.pl