Poniżej przedstawiamy kolejny wywiad, tym razem z właścicielką agencji marketingowej ClueGroup – Justyną Zienkiewicz. Znajdziemy w nim odpowiedzi na pytania o to czy koniecznie musimy posiadać aż trzy wersje strony – deskop, AMP i mobilną, oraz czego dotyczyła sierpniowa aktualizacja algorytmu Google. Zapraszamy do lektury.
Czym się obecnie zajmujesz?
Jestem współwłaścicielką agencji marketingowej ClueGroup z Wrocławia, ukierunkowanej na SEO i content marketing. Piszę też bloga pod adresem justynazienkiewicz.pl, na którym skupiam się na edukowaniu blogerów i właścicieli małych biznesów w zakresie WordPressa i SEO, kładąc nacisk nie tylko na miękkie, ale też twardsze, techniczne umiejętności. Wychodzę z założenia, że jedno bez drugiego nie działa efektywnie.
Z jakimi największymi problemami spotykają się Twoi nowi klienci, którzy pierwszy raz chcą zoptymalizować swoją stronę i rozpocząć jej pozycjonowanie?
Największym problemem jest sama optymalizacja. Nie czują, że jest to tak naprawdę fundament, który pozwoli na efekty w postaci wzrostu ruchu z wyszukiwarek, co zawsze podkreślam. Co z tego, że strona zdobywa fajne, mocne linki, ich profil jest zróżnicowany, skoro brakuje podstaw. Synergia tych dwóch czynników najlepiej wpłynie na zwiększenie ruchu nie tylko na „twarde”, jedno-, dwuwyrazowe frazy, ale również te z „długiego ogona”, dzięki którym o krok bliżej do konwersji.
Czym powinien kierować się klient podczas wyboru agencji SEO?
Dla nas zawsze ważna jest transparentność. Ponadto, wystarczy wejść w buty klienta i chwilę w nich pochodzić. Kto z nas chciałby płacić za usługę, na której pierwsze efekty trzeba poczekać kilka miesięcy? Ważne jest więc, aby klient wiedział za co fizycznie płaci. A płaci za działania on-site i off-site oraz kontakt z agencją SEO. Dla mnie podstawą jest więc raportowanie. U nas wprowadziliśmy raporty w „czasie rzeczywistym”. Wykonujemy konkretne działanie dla klienta – od razu wpisujemy je do raportu, niezależnie, czy jest 6 września, czy też 15.
Raporty są niezbędne. Warto też sprawdzić portfolio agencji SEO, czy poprosić o przesłanie referencji od innych klientów. Co do samej oferty, to również dobrze, żeby były w niej wyszczególnione działania, harmonogram prac, co w przyszłości będzie miało odzwierciedlenie w raportach.
Kluczowy jest też czas trwania umowy. Rozliczając się abonamentowo, nie ma sensu, by umowa była zawierana na np. 24 miesiące.
Skąd czerpiesz wiedzę dotyczącą najnowszych trendów związanych z pozycjonowaniem?
Podstawą są blogi zagraniczne, w tym Moz Blog, SEMrush Blog, oficjalne komunikaty Google oraz grupy na Facebooku – seowcy, SEO/SEM Polska.
W jaki sposób starasz się pozyskiwać nowych klientów?
W ClueGroup wierzymy w siłę rekomendacji. Jeśli klient jest zadowolony z naszych usług, chętnie powie o tym innym potencjalnym klientom, niezależnie czy będą to jego znajomi, czy obce osoby, pytające o agencję SEO. Stale współpracujemy też z naszymi partnerami w tym zakresie, z zadowalającym skutkiem.
W naszym przypadku nie bez znaczenia jest również siła nazwisk – zarówno ja, jak i Magda Bród, moja wspólniczka, jesteśmy w mniejszym czy większym stopniu znane zarówno w branży, jak i na rynku lokalnym.
Co jest najtrudniejsze w Twojej pracy?
Prowadzenie firmy. Polski przedsiębiorca musi się trochę znać na prawie i palącym ostatnio RODO, trochę na księgowości. Poza tym musimy też na bieżąco współpracować z klientami, odbierać telefony, tworzyć analizy, raporty, szukać nowych pomysłów na współpracę. Ta mnogość zadań sprawia, że jest trudniej, ale przy tym praca nie jest monotonna.
Co obecnie jest najważniejszym czynnikiem decydującym o pozycji danej strony w wynikach wyszukiwarki Google? Czy nadal są to linki?
Linki są ważne i zawsze były. Trzeba je dywersyfikować i zdobywając je, być o krok przed konkurencją, ale to nie jedyny czynnik rankingowy. Solidnym fundamentem pozycjonowania jest audyt i ciągła optymalizacja strony – dostosowywanie jej do tempa działań konkurencji, aktualizacji algorytmów. Mówiąc o optymalizacji, mam również na myśli content na stronie i jego ciągłe dopracowywanie.
Czego dotyczyła aktualizacja algorytmu Google mająca miejsce 1 sierpnia 2018 roku?
Linki są ważne i zawsze były. Trzeba je dywersyfikować i zdobywając je, być o krok przed konkurencją, ale to nie jedyny czynnik rankingowy.
To już trzecia, duża aktualizacja algorytmu w tym roku. Jest oficjalne potwierdzenie, że update nawiązywał do tego z marca. Spadki zaliczyły wtedy strony, które niedostatecznie rozwijały swoją treść albo w ogóle się na tym elemencie nie skupiały. Aktualizacja została w branży nazwana „aktualizacją medyczną”, bo największe zawirowania nastąpiły w tematyce właśnie health&beauty. Spadki/wzrosty zaliczyły apteki internetowe, e-commerce związane ze zdrowiem, blogi kosmetyczne, serwisy contetowe poświęcone zdrowiu, parentingowi. Mimo że najwięcej straciła branża zdrowotna, to nie obyło się bez zawirowań również w branży finansowej oraz na stronach, które gromadzą dane personalne, numery kont, a więc e-commerce.
Warto więc budować treść, która będzie wyczerpująca, ekspercka i wiarygodna. Nie bez znaczenia jest tutaj bycie autorytetem w branży i możliwość potwierdzenia tego również poprzez oceny i polecenia.
Duży nacisk kładzie się na wersję mobilną strony, oraz szybkość jej ładowania na urządzeniach mobilnych. Jaki wynik w PageSpeed Insights będzie wg Ciebie na tyle dobry, aby zakończyć optymalizację strony pod tym kątem?
Optymalizacja strony nigdy nie powinna się kończyć, zawsze jest coś do poprawy, również w kwestii szybkości. Przecież, jeśli strona jest aktualizowana, pojawiają się nowe treści, zdjęcia, to już jest pole do popisu, jeśli chodzi o poprawę prędkości ładowania. PSI nie jest też jedynym narzędziem do sprawdzenia prędkości ładowania strony, warto skorzystać z innych, bardziej precyzyjnych, np. Lighthouse czy GTmetrix.
Google wspomina o szybkości ładowania stron na urządzeniach mobilnych dzięki AMP. Czy strona musi/może posiadać aż 3 wersje ? Wersja desktop, mobilna i AMP?
Nie. W idealnym świecie powinniśmy mieć stronę rensponsywną z AMP, który i tak wyświetla się tylko na urządzeniach mobilnych. Ponadto w AMP-ie można wymusić, żeby wyświetlał się zawsze na urządzeniach mobilnych, nie tylko przy wejściach z Google. Dobrze stworzona strona mobilna, bez AMP, też będzie się świetnie sprawdzać.
Czy są strony internetowe, których pozycjonowania byś się nie podjęła?
Pewnie takich, które budzą mocno mój moralny sprzeciw. Jeśli ktoś pomyśli, że to branża erotyczna to się myli – jeśli przyszedłby do mnie klient, który chce pozycjonować sklep z gadżetami erotycznymi, bielizną, to zgodziłabym się, o ile miałby stosowny budżet. Stosowny, liczony w dziesiątkach tysięcy złotych miesięcznie. Klient świadomy, że na efekty trzeba będzie czekać długo, a współpraca będzie żmudna, bo Google nie patrzy przychylnym okiem na tę tematykę, w porównaniu z innymi branżami. Nie zdecydowałabym się jednak na branżę porno, czy strony, których promocja może kogoś bezpośrednio krzywdzić.
Twój klient prowadzi Pizzerię. W wyszukiwarce Google pokazuje się na wszystkie interesujące frazy w TOP 5 co przekłada się na dużo wejść. W opiniach jednak otrzymuje mierne wyniki (2/5) przez co narzeka na brak klientów. Jakie rozwiązanie zaproponujesz takiemu klientowi?
Audyt, bynajmniej nie SEO, a audyt jakości usług, jakie oferuje. To w tym miejscu trzeba szukać problemu słabych ocen – może ciasto jest niedopieczone, klient oszczędza na składnikach, może obsługa jest niesympatyczna. Żadna forma promocji tutaj nie pomoże, jeśli produkt jest słaby. Niezależnie czy puścimy kampanię Google Ads, czy Facebook Ads, czy rozniesiemy ulotki po mieście, z powodu słabych punktów wewnątrz pizzerii, klient wróci z podobnym feedbackiem. Poprawa jakości usług to też proces, również w sieci. W trakcie ich wdrażania, zasugerowałabym odpowiadanie na opinie, również te przeszłe, że pizzeria poprawiła jakość usług.
Jaką formę rozliczenia proponujesz klientowi? Abonament, czy płatność za znalezienie się w TOP pod daną frazę?
Wyłącznie abonament + ewentualnie abonament + success fee. Rozliczenie za frazy odeszło do lamusa dawno temu, choć wiem, że część agencji SEO wciąż proponuje taką formę klientowi. W przypadku abonamentu jest większa elastyczność – miejsce na niestandardowe działania, linkowanie innych podstron, co finalnie przekłada się na większy ruch również z fraz z tzw. „długiego ogona” – lepiej konwertujących. W przypadku rozliczenia za pozycje, firma skupia się na „wbiciu” umówionych fraz jak najszybciej, bez zważania na konsekwencje, np. w postaci filtra za zbyt agresywne linkowanie czy przesycenie słowami kluczowymi, byleby w końcu zacząć wystawiać fakturę za efekty. Ciężko też w trakcie trwania umowy zmienić sztywne założenia, zwykle jest też podpisywana na min. 12, a często na 24 miesiące, bez możliwości jej wcześniejszego wypowiedzenia. My w rozliczeniu abonamentowym dajemy swobodę i sobie, i klientowi – jeśli współpraca po którejś ze stron nie przebiega pomyślnie, miesiąc wypowiedzenia rozwiązuje problem i nikt nie łączy się wielomiesięczną czy wieloletnią pracą.
Jak jeszcze planujesz udoskonalać swoje działania i pogłębiać wiedzę dotyczącą Twojej branży?
Chciałabym pójść w stronę video-marketingu i szkoleń stacjonarnych dla mniej zorientowanych właścicieli biznesów – sklepów internetowych, firm lokalnych. Edukacja i transparentność zawsze będą dla mnie priorytetem, a dzięki tym działaniom będę w stanie przekazać wiedzę na temat SEO, która może „rocket science” nie jest, ale wymaga doświadczenia, które wciąż zdobywam i chcę przekazywać.
———————————————————————–
Justyna Zienkiewicz
Jestem współwłaścicielką agencji marketingowej ClueGroup skoncentrowanej na SEO i content marketingu dla sklepów internetowych i serwisów contentowych. 8-letnie doświadczenie w SEO, wykorzystuję w codziennej pracy, a miłość do WordPressa przelewam na podstrony bloga – justynazienkiewicz.pl. gdzie kładę nacisk na edukację w zakresie technicznego podejścia do blogowania i SEO dla blogerów.
Pomogę Ci w zwiększeniu ruchu z Google w Twoim sklepie internetowym lub w serwisie, co przełoży się na zwiększenie przychodów. Napisz lub zadzwoń również wtedy, gdy masz problem ze swoim blogiem na WordPressie.
Dane kontaktowe:
tel. 500 043 628
e-mail: justyna@cluegroup.pl