Zakładając działalność gospodarczą należy przebrnąć przez kilka etapów. Po uzyskaniu zgody na założenie działalności, przedsiębiorca automatycznie otrzyma numer REGON, nadany przez Główny Urząd Statystyczny. Z artykułu dowiemy się:
- Co to jest numer REGON
- Z czego się składa numer REGON
- Kto go wydaje, ile się czeka i gdzie uzyskać numer REGON
Co to jest numer REGON
Każdy przedsiębiorca rejestrujący swoją działalność w KRS ( Krajowy Rejestr Sądowy ) lub CEIDG ( Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej ) automatycznie uzyska numer REGON. Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej składa się z 9 cyfr. Wyjątek mogą stanowić firmy, które mają siedziby w kilku województwach.
Numer REGON, chociaż nie jest głównym identyfikatorem osoby prowadzącej formę ( jest nim NIP ) to jednak posługujemy się nim np. na dokumentach firmowych. Dodatkowo, jest on wykorzystywany w różnych rejestrach.
Kto podlega wpisowi do rejestru REGON
Wpisowi do rejestru REGON podlegają osoby prawne, osoby prowadzące działalność gospodarczą, jednostki lokalne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej
Jakie informacje zawiera rejestr REGON
Rejestr REGON zawiera takie informacje jak:
- Nazwa i siedziba firmy
- Data rozpoczęcia, zawieszenia lub zakończenia działalności
- Numer NIP – identyfikacja podatkowa
- Numery identyfikacyjne wspólników spółki cywilnej
- Forma prawna
- Forma własności
- Wykonywana działalność oraz kod PKD
Zaświadczenie o numerze REGON
Jeżeli przedsiębiorca chce uzyskać zaświadczenie potwierdzające numer REGON, może to zrobić poprzez:
- wizytę w urzędzie
- za pomocą poczty czyli listownie
- elektronicznie
Warto zaznaczyć, że informacje o numerze REGON oraz dane naszej firmy są zamieszczone na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego. Taka informację możemy wydrukować bezpośrednio ze strony instytucji.