Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020r., mogą zwrócić się z prośbą o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Pożyczka ta udzielana jest do kwoty 5 tys. złotych i umożliwia pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej np. podatków, składek czy kosztów wynajmu lokalu.
Kto może skorzystać z pożyczki 5000 zł
Z pomocy skorzystać mogą mikroprzedsiębiorcy, który prowadził działalność gospodarczą przed 1 marca 2020 roku.
Pożyczka wypłacana jest jednorazowo, a pieniądze znajda się na koncie nie później niż w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy pożyczkowej.
Przedsiębiorca, na jej spłatę ma 12 miesięcy. Jej spłata może zostać umorzona, pod warunkiem prowadzenia przez mikroprzedsiebiorcę działalności gospodarczej, przez okres 3 miesięcy od dnia podpisania umowy.. Po tym okresie, należy złożyć wniosek o umorzenie pożyczki, który można ściągnąć ze strony praca.gov.pl. Mamy na to 14 dni od daty kiedy został spełniony warunek, czyli nasza działalność funkcjonowała przez 3 miesiące.
Jak złożyć wniosek o pożyczkę
W celu wypełnienia wniosku o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, należy wejść na stronę Praca.gov.pl i postępować zgodnie z zaleceniami.
Na portalu Praca.gov.pl przejdź do grupy usług „Tarcza antykryzysowa”.
Wskaż usługę -„Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy”. Przejdź do grupy wniosków Tarcza antykryzysowa
Wybierz właściwy powiatowy urząd pracy do którego należysz. Po wpisaniu pierwszych liter, system automatycznie wyszuka pasujące ośrodki.
Następnie należy skompletować dokumenty potrzebne do zawarcia umowy czyli:
– umowa pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy, wg określonego wzoru
– formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19
– jeżeli w naszym wniosek składa ktoś inny, należy wypełnić pełnomoctnictwo i dołączyć w późniejszym etapie do umowy
– wielkość pojedynczego dokumentu nie może była większa niż 1 MB
Aby przejść do dalszej części wniosku naciśnij przycisk „Przejdź do edycji wniosku”.
W dalszym kroku należy uzupełnić informacje dotyczące miejscowości składania wniosku, danych identyfikacyjnych przedsiębiorcy, adresu siedziby oraz danych kontaktowych.
Po wprowadzeniu reprezentanta przedsiębiorcy określamy kwotę pożyczki o jaką się ubiegamy. Nie może ona przekroczyć 5 000 złotych.
Następnie wskazujemy numer rachunku bankowego, którym posługujemy się w firmie oraz określamy stan zatrudnienia. W przypadku mikroprzedsiębiorcy, który nie zatrudnia pracowników,w polu „Stan zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy w dniu 29.02.2020 r.”należy wprowadzić 0,00.
Po zapoznaniu się zasadami ubiegania się ośrodki Funduszu Pracy na uzyskanie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy skompletowane wnioski wysyłamy do urzędu. Całą operację należy potwierdzić podpisem elektronicznym.