Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma

Jakim systemem zarządzania jest Lean manufacturing?

biznes plan

Lean manufacturing jest systemem zarządzania, którego głównym założeniem jest maksymalizowanie wartości dla klienta przy zastosowaniu minimalnych, ale zarazem efektywnych nakładów pracy – słowem, minimalizowaniu strat. Te pojawiają się wszędzie tam, gdzie panuje brak regularności (Mura) i chaos. Nie mniejsze znaczenie ma przeładowanie systemów (Muri) oraz marnotrawstwo (Muda).

Początki Lean manufacturing

Na początku Lean manufacturing sprawdzał się głównie w przemyśle ciężkim. Najczęściej kojarzy się go z fabryką Toyoty., gdzie dokonano podziału na wymienione straty. Za twórcę tego systemu uznawany jest Taichi Ohno, który zbudował go w oparciu o filozofię just-in-time. W skrócie można określić ją jako robienie tylko tego, co jest potrzebne, w potrzebnej ilości i wtedy, kiedy jest potrzebne.

Tego typu działanie świetnie sprawdza się w wielu branżach. Zgodnie z nim z powodzeniem można tworzyć m.in. start-upy czy też zarządzać szpitalami, a nawet projektować domy. Nie ma ograniczeń rynkowych, które stawiają Lean manufacturing w niewydajnym czy nieodpowiednim świetle.

Lean manufacturing i jego założenia

Wdrażając Lean manufacturing w struktury danego przedsiębiorstwa warto jest na początku skorzystać wysłać zarówno pracowników, jak i kadrę zarządzającą na szkolenia Lean. Tam dowiedzą się na czym ten system zarządzania polega, jakie ma główne założenia, a ponadto zdobędą bezcenną wiedzę praktyczną od osób, które mają już takie procesy za sobą i nieustannie je optymalizują.

Kolejny krok, to zrozumienie tego systemu zarządzania. Bardzo ważne jest tu określenie wartości z perspektywy klienta. W praktyce oznacza to, że trzeba zrozumieć to, jakie ma on potrzeby, co sprawia, że będzie chciał wydać pieniądze na ten dany produkt czy też daną usługę. Kiedy to określimy, będziemy w stanie zdobyć wiedzę dotyczącą ilości potrzebnego czasu oraz energii, na spełnienie ich oczekiwań.

Kolejny krok, to zrobienie strumienia świadomości. Tutaj mamy do czynienia z wizualizacją wszystkich kroków, które musimy podjąć do tego, aby zrealizować dla klienta daną wartość na przestrzeni całej organizacji. Tutaj poznamy cały proces powstawania wartości, czyli np. jakie materiały są nam potrzebne, ile osób należy zaangażować w pracę oraz jak nimi zarządzać etc.

Ważne jest także zapewnienie nieustannego przepływu. Na tym etapie poznamy jak rzeczywiście będą przebiegać prace. Zapewne nie wszystkie zadania da się wykonać w płynny sposób, więc trzeba skupić się na tym, jak to wyeliminować.

Warto także skupić się na zastosowaniu systemu ciągnionego, który w praktyce polega na tym, aby sterować zamówieniami klienta przy jednoczesnym zachowaniu gotowości poszczególnych stanowisk do podjęcia pracy. I na koniec najważniejsze: nieustanne dążenie do doskonałości. Ten proces w zasadzie nigdy się nie kończy. Zawsze można spróbować coś polepszyć, poprawić, usprawnić.

Powiązane artykuły

Szkolenie z BLOCKCHAIN – czyli smart kontrakty w praktyce

teoriabiznesu.pl

BPMN 2.0 – Kurs zaawansowany

teoriabiznesu.pl

Szkolenia dla działu marketingu – tych szkoleń nie powinno zabraknąć

teoriabiznesu.pl