Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Internet Technologie

Jak i w jakim celu Polacy uczą się języka programowania Java

CodeGym

Kurs online do nauki języka Java CodeGym jest dostępny w języku polskim od grudnia 2019 roku i jednocześnie wartościowym i najmocniejszym  źródłem nauki języka Java dla Polaków.  W tym czasie CodeGym był prawie jedynym kompleksowym online kursem języka Java dostępnym po polsku. Wraz z popularnością Javy w Polsce (według Statisty, Java jest drugim najpopularniejszym językiem programowania w Polsce, natychmiast po Javascript) oraz zapotrzebowaniem na taką kwalifikację, dało to ogromny krok naprzód w rozwoju produktu. Perspektywa zostania deweloperem Java okazała się niezwykle atrakcyjna dla Polaków. Nie jest to dziwne, bo według PayScale średnia pensja programisty Java w Polsce to 96 997 zł rocznie. Od lipca 2020 roku liczba użytkowników CodeGym wzrosła ponad dwukrotnie. W tej chwili kurs ma 24 400 aktywnych użytkowników, a ich ilość rośnie z miesiąca na miesiąc. Polska jest liderem wśród krajów europejskich pod względem aktywnych użytkowników CodeGym. W pierwszej trójce krajów znajdują się również Niemcy i Francja. W tych krajach kurs ma odpowiednio 16200 i 10700 studentów.

aktywni użytkownicy

Kto jest kim w polskim CodeCym

Aby lepiej zrozumieć, kim są nasi studenci i jak można dla nich ulepszyć kurs, wraz z naszym zespołem przeprowadziliśmy szereg ankiet i badań, które przyniosły całkiem interesujące wyniki. Zasadniczo użytkownicy CodeGym to młodzi ludzie w wieku od 18 do 34 lat.

wiek do nauki

Co więcej, dla 40% z nich nasz kurs został pierwszym kontaktem ze światem programowania. Kolejne 40% uczyło się programowania lub studiuje to na uczelni lub w Internecie. Tylko 14,3% zna już powierzchownie Javę, a dla 5,7% Java nie jest ich pierwszym językiem programowania.

umięjetnośc programowania

Jeśli mówimy o tym, kogo jest więcej w danym kursie – kobiet albo mężczyzn, przewaga jest po stronie mężczyzn – 66,6% w porównaniu z 33,4%. Trzeba jednak powiedzieć, że w porównaniu do 2020 r. W 2021 r. Odsetek studentek wzrósł o prawie 4% – z 29,4%.

płeć nauki

Zauważyliśmy również, że w odróżnieniu od innych krajów, w których studenci są  w większej mierze z dużych miast, studenci z Polski zlokalizowane są w różnych zakątkach Polski. Użytkownicy z Warszawy stanowią nieco ponad jedną czwartą wszystkich studentów, kolejną czwartą stanowią studenci z dużych polskich miast – Wrocławia, Krakowa, Poznania, Katowic i Gdańska.

miasta nauki

Ciekawe są również odpowiedzi studentów  na temat powodów, dla których warto uczyć się języka Java. 42,9% odpowiedziało, że uczy się Javy, aby zmienić zawód albo rodzaj pracy, 31,4% chce budować karierę w IT, a 25% odpowiedziało, że uczy się Javy bez konkretnego celu lub jako hobby.

decyzja na naukę

 

Według naszego badania 41,3% polskich studentów języka Java preferuje uczyć się programowania na kursach online, 20% raczej wybierze czytać książki programistyczne niż kursy online, 17,5% widzi sukces w nauce poprzez bootcampy, a 13,8% wybiera edukacyjne treści wideo. Ze swojej strony chcemy zauważyć, że w rzeczywistości sukces polega na właściwym zrównoważeniu wszystkich tych zasobów, które przede wszystkim jakościowo wzajemnie się uzupełniają.

nauka programowania
Jak polsscy studenci się uczą w porównaniu do innych krajów.

Uświadomiwszy sobie, kim dokładnie są nasi studenci, zaciekawił nas ten fakt, jak oni się uczą tak naprawdę. W tym celu przejrzeliśmy bazę danych i zebraliśmy kilka interesujących statystyk. Przeanalizowaliśmy, ile średnio czasu Polacy spędzają na kursie, ile czasu w tygodniu uczą się języka Java, ile spędzają na rozwiązywaniu zadań  i kiedy najbardziej aktywnie uczą się w ciągu dnia. Następnie porównaliśmy tamte  dane z innymi krajami europejskimi –  Niemcami i Francją, w których również mamy dużą liczbę użytkowników. Wyniki są całkiem interesujące.

Pierwszy i główny wskaźnik – łączna ilość godzin, spędzonych w interfejsie kursu. W tej metryce polscy studenci wykazali wynik 7 godzin i 21 minut tygodniowo. W tym wskaźniku ustępują Francji, której użytkownicy spędzają na kursie średnio 7 godzin 45 minut tygodniowo, ale jednocześnie przewyższają średnią dla Niemiec – 7 godzin 6 minut tygodniowo. Niemniej jednak Polacy szybciej opanowują teorię. Studenci z Polski spędzają mniej czasu na naukę materiałów teoretycznych niż studenci z Niemiec i Francji. W Polsce liczba ta sięga średnio 2 godziny tygodniowo, podczas gdy w Niemczech nauka teorii zajmuje 2 godziny 6 minut, a we Francji 2 godziny 20 minut.

czac spędzony z codegym

 

CodeGym to przede wszystkim, kurs, który daje wiedzę praktyczną z Java, dlatego zastanawialiśmy się ile czasu nasi studenci spędzają bezpośrednio praktycznie. Średnio Polacy spędzają na rozwiązywaniu zadań  2 godziny 50 minut tygodniowo, czyli znacznie więcej niż studenci z Niemiec spędzają to samo – 2 godziny 26 minut. Francuzi zajmują się rozwiązywaniem zadań  przez rekordowe 2 godziny i 57 minut tygodniowo.

Przeanalizowaliśmy również, w której części dnia nasze użytkownicy są bardziej aktywne. Najaktywniejsze godziny w nauce  języka Java wśród polskich studentów to godziny od 12:00 do 13:00 i ten trend utrzymuje się również wśród studentów z Niemiec i Francji.

codzienna aktywność

Jeśli chodzi o prędkości zaliczania przedmiotu, trudno jest obliczyć średni wskaźnik, ponieważ nie wszyscy studenci docierają do końca. Wiele osób odkłada naukę żeby wrócić do tego później. Postanowiliśmy potraktować szybkość ukończenia pierwszego zadania, składającego się z 10 poziomów, biorąc pod uwagę średnią metrykę. Porównując, okazało się, że średnio większość polskich uczniów kończy pierwszą misję w ciągu dwóch miesięcy, podczas gdy studenci z Niemiec i Francji osiągają ten wskaźnik szybciej – średnio miesięcznie.

wspolczynnik uczenia sie

 

Tutaj zdecydowaliśmy się pójść dalej i obliczyć średnią liczbę dni, które uczniowie z różnych krajów potrzebują, aby przejść z poziomu na poziom. Dla jasności pogrupowaliśmy dane na kilka poziomów i otrzymaliśmy następujące wyniki – średnio Polacy potrzebują  9 dni dłużej, żeby przejść od zera do 22, pozostając na poziomach od 6 do 10 trochę dłużej niż użytkownicy z Niemiec  i Francji. Takie tematy jak jak tablice i listy, obiekty, kolekcje i wyjątki, są pokazywane  na tamtych poziomach.

prędkośc osiągnięcia celu

Wnioski

Polska to duży hub IT, a także największy rynek outsourcingu wśród krajów europejskich. Nic więc dziwnego, że CodeGym tak dobrze przyjęli, a polskie studenci bardzo dobrze się uczą języka programowania Java. Według trendów  wzrostowych  bazy użytkowników CodeGym możemy śmiało powiedzieć, że popularność zawodu programisty Java będzie rosła, podobnie jak popyt na edukację online. Ważną rolę odegrała w tym globalna pandemia, która zadała cios tradycyjnej edukacji. Przez to wpływ na rekrutację na studia będzie odczuwalny od 6 miesięcy do 5 lat. Badania pokazują, że prognozowany spadek liczby podań na uniwersytety na całym świecie wynosi od 15 do 25%. Ogólnie liczba studentów zapisujących się na kursy online rośnie o 5% rocznie.

Rośnie i liczba deweloperów, na razie jest ich około 24 mln, oczekuje się, że do 2024 roku będzie ich 28,7 mln. Jednocześnie prognozuje się, że do 2022 r. liczba wakatów w segmencie IT wzrośnie o 37%, a rynek, nawet biorąc pod uwagę przyszłych absolwentów kierunków inżynierskich, nie będzie w stanie pokryć zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę. Jeśli chodzi o Javę, nadal mocno trzyma tytuł najpopularniejszego języka programowania (według raportów JetBrains i Stackoverflow) i niechętnie rezygnuje z pozycji. Cóż, nadal będziemy robić wszystko możliwe (i niemożliwe), aby uzyskać podobne doskonałe wyniki i uzasadnić zaufanie polskich studentów, którzy chcą poznać tajemnicy Javy.

Powiązane artykuły

Mikroserwisowa architektura aplikacji web – REST, CQRS, noSQL – szkolenie

teoriabiznesu.pl

STX Next i CoderDojo zapraszają na warsztaty programowania dla dzieci

teoriabiznesu.pl

JDD – 15 edycja – Programiści szykują się na jubileusz

teoriabiznesu.pl