Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Pieniądze

Monitorowanie cen konkurencji w e-commerce – co zyskasz dzięki automatyzacji?

analiza konkurencji

Udział e-commerce w sprzedaży detalicznej nieustannie rośnie, dlatego też coraz ważniejsze, a zarazem coraz trudniejsze staje się analizowanie konkurencji w celu zaoferowania konsumentom jak najatrakcyjniejszej oferty. Przy rosnącej liczbie e-commerce’ów ręczna analiza staje się już niemożliwa. Na szczęście istnieją narzędzia i algorytmy, które umożliwiają zautomatyzowanie tego procesu. Dowiedz się, co dzięki tym rozwiązaniom zyska Twój e-commerce.

Cena jako ważny element oferty

Choć od roku 2017 cena ustępuje pierwszeństwa jakości przy podejmowaniu przez Polaków decyzji konsumenckich, to jednak wciąż ponad 77% respondentów wskazuje ją jako decydujący czynnik przy robieniu zakupów. Jako że w czasie zakupów internetowych istnieje możliwość skorzystania z porównywarek cen, konsumenci mogą bez problemów wyszukiwać tych samych produktów w różnych cenach, a różnica nawet kilku złotych może wpłynąć na to, że zrezygnują z zakupu w Twoim sklepie i przeniosą się do konkurencji.

W tym miejscu dochodzimy do drugiego ważnego aspektu ceny. Ma ona znaczenie nie tylko przy decyzji konsumenckiej, ale również istotnie wpływa na rankingi porównywarek cenowych. Im wyższa pozycja danej oferty w rankingu, tym większa jest szansa na sprzedaż.

Dlaczego własnoręczna analiza cen nie zdaje dzisiaj egzaminu?

Trudność w ręcznym monitoringu cen u konkurencji wynika przede wszystkim z ogromnej ilości danych, jakie muszą zostać przeanalizowane w krótkim czasie. Niesie to zagrożenie, które polega na tym, że mogą one szybko ulec dezaktualizacji między innymi z powodu zmiany oferty przez konkurencję, zakończenia jej lub pojawienia się nowego gracza na rynku. Duża ilość danych jest z kolei efektem rosnącej liczby e-commerce’ów oraz ich bogatych ofert i portfolio. Ponadto należy mieć na uwadze to, że przy manualnej analizie tak wielu danych istnieje ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego. Wyniki ręcznej analizy cen mogą zatem okazać się nieaktualne, jeszcze zanim cały proces dobiegnie końca, tym bardziej, że e-commerce-y coraz chętniej korzystają z narzędzi umożliwiających automatyczny monitoring cen konkurencji i na bieżąco podejmują decyzje cenowe.

Korzyści płynące z automatycznej analizy cen

Aby prowadzić skuteczną politykę cenową sklepu, niezbędny jest nieustanny dostęp do aktualnych danych. Dzięki nim sprzedawca może bezpośrednio reagować na ruchy konkurencji i uatrakcyjniać swoją ofertę pod kątem cenowym, a tym samym osiągać wyższe pozycje w rankingach porównywarek cenowych.

Skuteczna polityka cenowa to jednak nie tylko obniżanie cen. Narzędzia i algorytmy do monitoringu konkurencji umożliwiają wykrycie chwilowego braku produktu w ofercie konkurencyjnych e-commerce’ów. Wiedząc, że konkurencja nie posiada w danej chwili danego towaru, możesz podnieść cenę jako jedyny e-commerce, który w danym momencie oferuje konkretny produkt.

Podniesienie cen jest możliwe, kiedy konkurencja posiada podobną ofertę, i nie musi oznaczać, że Twój e-commerce straci pozycję w rankingach porównywarek cenowych. Wystarczy, że narzędzie monitorujące wskaże, że pomiędzy ceną w Twoim sklepie a kolejną pozycją w rankingu jest jakaś różnica – wówczas możesz podnieść cenę o taką kwotę, by wciąż pozostała ona niższa niż cena u konkurencji. Korzyści z takiej sytuacji są potrójne:

  • zachowujesz swoją pozycję w rankingu porównywarki cen;
  • zatrzymujesz u siebie klienta, który szuka najtańszej oferty;
  • zwiększasz przychód ze sprzedaży danego produktu.

Zautomatyzuj zarządzanie ceną

Zaawansowane narzędzia do monitoringu cen konkurencji oraz prowadzenia polityki cenowej umożliwiają natychmiastową reakcję i dostosowywanie swojej oferty do działań konkurencji. Oczywiście wszystko odbywa się według ustalonych wcześniej zasad i wprowadzonych danych, dzięki czemu nie grozi zbyt dużymi obniżkami, które mogłyby sprawić, że sprzedaż przestaje być opłacalna. Jednym z takich narzędzi jest Dynamic Pricing – narzędzie od Dealavo.

Szybsza i dokładniejsza analiza – trafniejsze decyzje biznesowe

Po wprowadzeniu zakresu analizy, tj. danych produktów oraz miejsc sprzedaży przez konkurencję (np. sklepów internetowych, platform sprzedażowych czy porównywarek cen) algorytmy zaczną dostarczać cennych danych, które pozwolą szybciej i skuteczniej podejmować decyzje, mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży poprzez podniesienie jej wolumenu bądź optymalizację ceny. Warto dodać, że wspomniane narzędzia Dealavo są wspomagane również przez manualną pracę specjalistów ds. analizy konkurencji w e-commerce, którzy efekty automatycznej pracy monitoringu uzupełniają swoim know-how, uzyskując w ten sposób jeszcze lepsze rezultaty.

 

Powiązane artykuły

Golden Marketing Conference za nami – podsumowanie konferencji online

teoriabiznesu.pl

Rekrutacja do programu Digital Now! Holding zakończona

teoriabiznesu.pl

Digital Now! Holding rusza z naborem do programu akceleracji dla start-up’ów

teoriabiznesu.pl