Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Aktualności Pieniądze

2020 rokiem płatności elektronicznych

pieniądze

Rok 2020, to rok nie tylko zdominowany przez pandemię korona wirusa, ale to także rok intensywnego rozwoju e-commerce i płatności elektronicznych.

 Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej odsetek internautów dokonujących transakcji za pomocą smart zegarków zdecydowanie wzrósł. Raport powstał na podstawie ankiet internetowych. W ciągu 6 dni zebrano 2413 odpowiedzi. W Polsce dane są dostępne dla internautów pod względem struktury płci, wieku oraz wielkości miejsca zamieszkania.

Pomijając niewątpliwy wpływ pandemii do ograniczenia transakcji gotówkowych, zainteresowanie zakupami online ze względu na wygodę, bezpieczeństwo, oszczędność czasu oraz szeroki asortyment z roku na rok rośnie wśród internautów.

Elektronicznie różnorodnych e-płatności dokonuje prawie połowa internautów i 8 na 10 e-kupujących. Konsumenci szybko przechodzą z płatności kartowych i mobilnych w jeszcze szybsze i wygodniejsze rozwiązania. Nabywają urządzenia “ubieralne” z możliwością dokonywania płatności m.in. smart zegarki, do wykorzystania zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Za wprowadzeniem zupełnie nowych metod płatności za pomocą wirtualnej rzeczywistości, linii papilarnych, tęczówki czy neuropłatności jest już co 4 badany.

W Polsce, gdzie wszystkie terminale obsługują transakcje zbliżeniowe, zmiana padła na podatny grunt. Nasze społeczeństwo w ciągu ostatnich kilku lat przeszło znaczące zmiany, jeśli chodzi o udział transakcji zbliżeniowych, a średnią europejską znacznie przekroczyliśmy jeszcze przed pandemią. – mówi Katarzyna Zubrzycka, dyrektor ds. relacji z detalistami i agentami rozliczeniowymi w Europie Środkowo – Wschodniej w Visa.

 

Najpopularniejsze nowoczesne metody płatności w Polsce

Coraz więcej sklepów oferuje swoim klientom wygodne i szybkie rozwiązania.

  • Orlen Pay – płacenie telefonem na stacjach benzynowych (jedna czwarta wskazań w przypadku Polaków w wieku 25-34 lat);
  • Tank&Go – udogodnienie oferowane na stacjach Carrefour (korzysta 19% przebadanych konsumentów);
  • Żappka Pay – dokonywanie płatności za pośrednictwem aplikacji mobilnej sklepu (korzysta 16% przebadanych konsumentów);
  • Lidl Pay – jedna piąta przebadanych konsumentów;
  • AutoPay – płatności za przejazdy autostradami z poziomu aplikacji (21% internautów – polskich kierowców).

W e-commerce granice nie istnieją

Wraz z rozwojem metod płatności zwiększyła się skłonność do zakupów za granicą. Wpływa na to aspekt szerokiego asortymentu, dostępności towarów w sieci oraz szersza analityka cen (na to wpłynął głównie trudny czas pandemii COVID-19).

Datkomaty i ofiaromaty

Urządzenia instalowane w kościele, za których pośrednictwem można złożyć datek m.in. na działalność Caritas, złożyć ofiarę na Kościół itp. Płatności dokonuje się również bezpiecznie, elektronicznie, szybko, wygodnie i bezdotykowo (korzysta 12% internautów).

Stosunek internautów do datkomatów i ofiaromatów

  • 48% przebadanych internautów jest przeciwnych funkcjonowaniu takich nowości w miejscach kultu religijnego;
  • jedna trzecia na potrafi określić swojego stanowiska;
  • 19% popiera istnienie datkomatów i ofiaromatów (w szczególności osoby między 25 a 44 rokiem życia).

Tradycja VS Nowości

Podejście Polaków do wycofania gotówki nadal się nie zmieniło. Ponad 60% jest przeciw. Wielu konsumentów deklaruje, że nadal w sklepach stacjonarnych zdarza im się płacić gotówką. Powody:

  • ryzyko wyalienowania osób starszych;
  • Polska nie jest na taką zmianę gotowa.

Powiązane artykuły

Pandemia a płatności bezgotówkowe

teoriabiznesu.pl

Świat bezgotówkowy – czy to możliwe?

teoriabiznesu.pl

Program Edukacyjny „Warto Bezgotówkowo” wspierany przez Fundację Polski Bezgotówkowej

teoriabiznesu.pl