Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi Internet

Blisko 95% gier wideo w 2022 roku zostało zakupionych cyfrowo – platformy dominują rynek

GAMIVO

Odpowiedzi udzielił Mateusz Śmieżewski, prezes platformy dla graczy GAMIVO.

Popularność gier wideo z roku na rok rośnie, czy można określić, ilu jest graczy i jakie przychody generuje ta branża?

Branża gier już od wielu lat nie zwalnia tempa, a obecnie warta jest więcej niż kino i muzyka razem wzięte. Przeżywanie przygód w wirtualnych światach jest dużo bardziej angażujące niż np. oglądanie filmów czy seriali. W dodatku gry są jedną z najtańszych form rozrywki. Wszystko to sprawia, że na całym świecie jest już kilka miliardów graczy, a w niektórych krajach – jak np. w Korei Południowej – jest to dziś dominująca forma rozrywki. Według statystyk GamesIndustry w 2022 roku globalna wartość rynku gier na PC zanotowała wzrost o 1,8% do 38,2 mld dolarów. Co ciekawe, niewiele osób decyduje się obecnie na zakup gier w wersji pudełkowej. Sprzedaż tytułów w dystrybucji cyfrowej w ubiegłym roku stanowiła aż 94,2%.

Dlaczego gracze tak chętnie kupują gry w wersji cyfrowej? Czy to oznacza koniec wersji pudełkowych?

Już od wielu lat widoczna była digitalizacja branży, a dodatkowym motorem napędowym dla sprzedaży gier w wersji cyfrowej okazała się pandemia, która przyspieszyła ten trend. Gracze cenią sobie szybkość i wygodę, a sama gra jest zakupem emocjonalnym – kupując w sieci możemy ją mieć natychmiast. Wielu wydawców gier w ogóle rezygnuje ze sprzedaży wersji pudełkowych, gdyż generuje to dodatkowe koszty oraz wyzwania logistyczne. Myślę jednak, że zawsze będą gracze, którzy chcą dostać grę w opakowaniu, by – tak jak płytę z muzyką czy filmem – móc postawić je na półce. Wydawane są także okazałe edycje kolekcjonerskie, które wprawdzie zazwyczaj są zdecydowanie droższe, ale za to oferują unikalną zawartość, jak figurki czy inne gadżety związane z danym tytułem. Dodatkowo wersje pudełkowe nadal są charakterystyczne dla konsol, dlatego mimo bardzo wysokiego udziału wersji cyfrowych w sprzedaży, to gry w pudełkach pozostaną z nami.

W związku z silną automatyzacją rynku gier, jakie są zalety cyfryzacji biznesu?

Największą zaletą automatyzacji i dystrybucji cyfrowej jest zapewnienie usług w skali globalnej. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą dotrzeć do nieporównywalnie większej liczby odbiorców, a przy odpowiednim wykorzystaniu automatyzacji i skalowalności baza klientów staje się niemal nieograniczona. Platforma GAMIVO umożliwia zakup produktów użytkownikom z całego świata jednocześnie, co jest niemożliwe w przypadku tradycyjnych stacjonarnych sklepów. Ponadto digitalizacja zmniejsza także koszty prowadzenia działalności. W przypadku naszej platformy mowa tutaj m.in. o wspomagającym dział obsługi klienta chatbocie, który przejął aż 60% rozmów tekstowych. Dzięki temu rosnąca liczba użytkowników nie wymusiła proporcjonalnego wzrostu zatrudnienia.

Dlatego tradycyjne sklepy zostały wyparte przez serwisy takie jak GAMIVO?

W dużej mierze tak. Był to jednak proces nieunikniony, skoro sami wydawcy w pewnym momencie zaczęli w pudełkach umieszczać tylko kody umożliwiające ściągnięcie danego tytułu z sieci. Całkowicie zniknęły też obszerne instrukcje drukowane na wysokiej jakości papierze. W rezultacie wycieczka do sklepu stała się tylko dodatkowym i w zasadzie zbędnym krokiem. Należy jednak pamiętać, że nie wystarczy oferować cyfrowych wydań gier, aby odnieść sukces. Wprawdzie klienci, w przytłaczającej większości, są już przekonani do tego rodzaju dystrybucji, natomiast oczekują, że kupowanie gier wideo czy innych dóbr cyfrowych będzie łatwe, szybkie i wygodne. Dlatego kładziemy duży nacisk także na usprawnienie GAMIVO pod kątem doświadczenia użytkownika. Na przykład zmierzamy do tego, aby cała zawartość platformy była tłumaczona na wszystkie dostępne na niej języki. Pracujemy także nad uproszczeniem procesu zakupowego tak, aby jak najmniej czasu mijało od podjęcia decyzji o zakupie do rozpoczęcia przygody w nowej grze.

Jakie jeszcze plany rozwoju platformy ma GAMIVO?

Mateusz Śmieżewski
Mateusz Śmieżewski

W ubiegłym roku postawiliśmy na skalowanie i automatyzację biznesu, a widząc znakomite rezultaty zamierzamy kontynuować działania. Obecnie platforma GAMIVO jest silnie zdigitalizowana, ale nie poprzestajemy z wprowadzaniem coraz to nowszych rozwiązań. W najbliższym czasie dodamy rozwiązanie automatycznej weryfikacji Sumsub, które dostarcza rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.  Planujemy też pracować nad przebudową naszego programu afiliacyjnego, aby umożliwić jego skalowanie. Nasza platforma wspiera twórców pomagających jej rozszerzać bazę klientów. Niedawno GAMIVO uruchomiło nową wersję programu dla influencerów, dzięki któremu twórcy internetowi otrzymują wiele korzyści – od zniżek dla partnerów po dedykowane strony i wsparcie dla osobistych projektów. Planujemy także kolejne duże współprace ze znanymi partnerami – zarówno producentami gier, jak i firmami spoza branży. Będziemy więc kontynuowali kurs z 2022 roku, gdy organizowaliśmy wspólne akcje ze studiami Wargaming (World of Warships, World of Tanks) i Plarium (Raid: Shadow Legends) oraz Żabką, czyli jedną z najpopularniejszych sieci sklepów w Polsce.

Powiązane artykuły

Wywiad z Andrzejem Tucholskim, ambasadorem inicjatywy „Gizmi Influencer Boot Camp”

teoriabiznesu.pl

O aktualizacji algorytmu Google i różnych wersjach strony opowiada Justyna Zienkiewicz

teoriabiznesu.pl

Franczyza z PPHU „Wojtex” – największym operatorem franczyzowym

teoriabiznesu.pl