Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Firma Franczyza Reklama

O co franczyzobiorca powinien zapytać franczyzodawcę ?

Poniższy artykuł na ma celu podpowiedzieć przyszłemu franczyzobiorcy, o co może zapytać franczyzodawcę podczas osobistego spotkania, na przykład na Targach Franczyzy. Przypomnijmy, najbliższe spotkanie odbędzie się 2 marca 2019 roku na Stadionie Narodowym w Warszawie. ( Więcej pod tym linkiem ).

Zakładamy, że spośród setek ofert franczyzy, znaleźliśmy branżę, która nam odpowiada zarówno pod kątem inwestycji, jak i sposobu prowadzenia biznesu. Zastanówmy się jednak czy informacje zawarte na stronie i podczas rozmowy telefonicznej, wyczerpują w pełni wiedzę jaką powinniśmy otrzymać o danej formie działalności. Poniżej przedstawiamy przykładowe pytania, jakie możemy zadać franczyzodawcy, nawiązujące do stabilności i rentowności prowadzonej przez nas placówki.

Poznaj bliżej franczyzodawcę

Najważniejszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić przed przystąpieniem do współpracy, jest poznanie franczyzodawcy. W tym celu możemy bezpośrednio udać się do siedziby firmy, lub odwiedzić którąś z placówek ( np. porozmawiać z osobą prowadzącą daną placówkę, ale o tym w dalszej części artykułu ). Inną możliwością, jest udział w targach franczyzy organizowanych cyklicznie na terenie naszego, lub innego miasta.
Załóżmy, że spotkałeś się z danym franczyzodawcą na targach i masz okazję bliżej poznać oferowaną formę współpracy. Możesz zadać na przykład takie pytania:
Gdzie się znajduje siedziba firmy i od jak dawna firma działa na terenie Polski ?
Ile w tej chwili na terenie naszego kraju funkcjonuje oddziałów franczyzowych ( własnych i partnerskich ) ?
W jaki sposób układany jest model biznesowy (na terenie danego miasta) chroniący przed słabymi wynikami ? ( Każde miasto jest inne dlatego model biznesowy dla Warszawy będzie inny niż dla małego miasta np. Nadarzyna ).
Kto jest właścicielem znaków towarowych i czy franczyza wywodzi się z Polski ?

Franczyza, a koszty związane z jej prowadzeniem

Kolejnym ważnym zagadnieniem, są koszty otwarcia oraz prowadzenia placówki. Musimy dokładnie zapoznać się z ofertą współpracy, która wyraźnie powinna wskazać jakie koszty ponosi franczyzodawca, a jakie franczyzobiorca. Przykładowe pytania mogą wyglądać tak:
Czy opłata początkowa podlega negocjacji ?
Jakie są całkowite koszty otwarcia biznesu pod znaną marką oraz koszty miesięcznego prowadzenia działalności ? ( w kosztach otwarcia pomijamy koszty związane z zakupem licencji ).
Franczyzodawca powinien rzeczowo przedstawić czy początkowa opłata jaką wniesiemy pokrywa koszty:
– mebli i innego wyposażenia lokalu
– dzierżawy
– szkoleń
– kosztów podróży
– ulotek i innych materiałów reklamowych
– wstępne koszty personelu
Dodatkowo musimy zapytać czy cena początkowa obejmuje produkty, czy stanowią one dodatkowy zakup.

Kto skorzysta z naszej oferty ?

Prowadząc franczyzę musimy mieć świadomość, że z naszej oferty skorzysta tylko ściśle określone grono ludzi. Na przykład prowadząc sklep z artykułami dla dzieci, możemy spodziewać się wizyt rodziców, babci i innych osób mających kontakt z dziećmi. Do naszej placówki nie zawita student, który z kolei skorzysta z usług ( np. Fast food ) z których niekoniecznie skorzystają rodzice czy seniorzy. Biorąc pod uwagę tą zależność, warto zadać pytanie:
– Czy przeprowadzenie badań konsumenckich leży po mojej stronie, czy firma zaznajomiła się już z jej wynikami na moim terenie.
– Dla jakiego odbiorcy moja franczyza będzie najlepsza ?
– Czy istnieje ograniczenie dotyczące liczby mieszkańców lub wyłączność terytorialna ?

Szkolenia, opieka specjalisty i kontrole

Jak w każdym biznesie, aby utrzymać obroty firmy na wysokim poziomie, musimy zadbać o cykliczne szkolenia siebie i personelu. Podobnie jest z franczyzą. Zapytaj franczyzodawcę:
– jak często organizowane są szkolenia dla właścicieli franczyzy i jego zespołu ?
– jakie są koszty obowiązkowych szkoleń cyklicznych ?
– czy szkolenia cykliczne są prowadzone na miejscu, czy na przykład w siedzibie firmy ?
– kto może / musi wziąć udział w szkoleniach
– jak często przeprowadzane są kontrole punku franczyzowego ? Czy przed takimi kontrolami franczyzobiorca jest ostrzegany, czy prowadzi je „tajemniczy klient” ?

Reklama franczyzy

Jak w każdym biznesie, również tutaj jednym z najważniejszych czynników udanego biznesu jest reklama. Warto zapytać franczyzodawcę w jaki sposób będzie reklamowana nasza franczyza.
-Czy możemy liczyć na wsparcie w reklamach wspólnych ( np. reklama w telewizji oferująca produkt w promocyjnej cenie dostępny w każdym oddziale franczyzowym )
– Czy istnieje obowiązkowa kampania reklamowa jaką musimy przeprowadzać cyklicznie w ściśle określony przez franczyzodawcę sposób ?
– Jaki najbardziej skuteczny pomysł na reklamę sprawdza się, aby przyciągnąć do nas potencjalnego klienta ?

Zapytać franczyzobiorcę

Jeżeli planujemy otworzyć placówkę, warto porozmawiać z osobami, które już prowadzą taką działalność pod tą samą marką. Jeżeli zamierzamy to zrobić w tym samym mieście, nie możemy jednak liczyć na rzetelną wiedzę, ponieważ franczyzobiorca będzie chciał za wszelką cenę uniknąć konkurencji, skutecznie zniechęcając nas do otwarcia takiej placówki. Możemy spróbować zasięgnąć informacji w innym mieście. Zwróćmy uwagę, że takie serie pytań przedsiębiorca może odczytać jako wywiad lub kontrolę przeprowadzoną przez franczyzodawcę.
Jakie pytania możemy zadać franczyzobiorcy działającemu pod marką jaka nas interesuje ? Możemy zapytać czy franczyzodawca udziela obiecanego wsparcia i szkoleń oraz czy dotrzymuje innych obietnic.
Warto zapytać wprost jakie są wady prowadzenia takiej działalności i czy franczyzobiorca drugi raz zdecydowałby się na otwarcie franczyzy.
Zapytaj także. czy nie ma problemów prawnych związanych z zapisami w umowie, które na pierwszy rzut oka wydawały się łatwe do spełnienia.
Podstawowym pytaniem jest informacja o rentowności prowadzonego biznesu.
Musimy wziąć pod uwagę, ze nie każdy będzie chciał otwarcie rozmawiać o swoim biznesie. Dlatego dodatkową pomocą może być śledzenie stron zawierających opinie o franczyzodawcy. Nic nie zastąpi jednak osobistej rozmowy w placówce lub podczas targów franczyzy.

Targi Franczyza Expo 2019: 

Targi franczyza expo

Powiązane artykuły

GigaCon – organizator targów i konferencji – wywiad

teoriabiznesu.pl

Catering, masażysta, a może tajemniczy klient – kolejne pomysły na biznes

teoriabiznesu.pl

Franczyzodawca Dom Finansowy QS – wywiad

teoriabiznesu.pl