Portal biznesowy – Wiadomości / Informacje / Porady
Blisko ludzi Firma Internet Technologie

Praca zdalna w Wirtualnej Polsce i home.pl

wideokonferencja

Sytuacja wywołana epidemią koronawirusa zmusiła niektóre firmy do przejścia na pracę zdalną. Wiele firm chwali sobie tego typu współpracę z klientami i kolegami/koleżankami z pracy. Postanowiliśmy sprawdzić jak to wygląda w praktyce. W pierwszej części, na nasze pytania dotyczące pracy zdalnej, odpowiedzieli przedstawiciele takich serwisów internetowych jak Wirtualna Polska i home.pl.

Jak wygląda praca zdalna w Wirtualnej Polsce?

Kiedy Wasza firma zdecydowała się na przejście na pracę zdalną oraz czy do tej formy oddelegowani zostali wszyscy pracownicy?

wirtualna polskaPełną pracę zdalną realizujemy od 16 marca. Wcześniej w tej formie pracowały poszczególne zespoły z różnych obszarów firmy, które testowały to rozwiązanie. W biurach pracują tylko nieliczne, niezbędne osoby, które zachowują wszelkie zalecane środki bezpieczeństwa.

Jakiego programu używacie do rozdzielania zadań, wideokonferencji oraz do kontaktu z klientami i współpracownikami?

Głównym narzędziem komunikacji grupowej w WP jest MS Teams, dziennie odbywamy około 200 spotkań online za pośrednictwem tej aplikacji. Korzystamy również z innych rozwiązań przy realizacji projektów, np. Jira. Podczas spotkań online zapewne trudniej o emocje, które towarzyszą kontaktom bezpośrednim, ale, tak jak wiele organizacji, przyzwyczajaliśmy się do tego już w pierwszych dniach pracy zdalnej.

Czy po zakończeniu epidemii planujecie „przerzucić” się w całości na pracę zdalną?

Nie podjęliśmy jeszcze decyzji, co do powrotów do biura i formy wykonywania pracy, choć oczywiście na bieżąco analizujemy efekty i tryb pracy zdalnej. Zaangażowanie pracowników jest imponujące, a realizacja projektów na bardzo wysokim poziomie. Online jest naturalnym środowiskiem pracy dla Wirtualnej Polski, bez względu na to, skąd praca ta jest wykonywana.

Strona internetowa: wp.pl

Jak wygląda praca zdalna w home.pl?logo home.pl

Kiedy Wasza firma zdecydowała się na przejście na pracę zdalną oraz czy do tej formy oddelegowani zostali wszyscy pracownicy?

Pracownicy home.pl pracują z domów od 10 marca. Decyzja została podjęta, gdy w Polsce zdiagnozowane zostały pierwsze przypadki zachorowań. Poprzedziło ją jednak kilka tygodni przygotowań – począwszy od obserwacji sytuacji na świecie, poprzez zamówienie i konfigurację niezbędnego sprzętu do pracy z domów, po wyznaczenie daty, od kiedy pracownicy przeszli na home office.

Efektem jest praca zdalna ponad 300 pracowników home.pl. Wszyscy, włączając w to konsultantów infolinii, pracują obecnie z domów. Dzięki temu są bezpieczniejsi.

Mówimy o wielu zaletach pracy zdalnej. Jakie jednak minusy dostrzegacie w takiej formie współpracy między pracownikami i klientami?

Wbrew pozorom praca zdalna w naszej firmie nie różni się zbytnio od pracy w biurze. Pracownicy niezmiennie podchodzą odpowiedzialnie do swoich zadań, wywiązując się z nich w 100%. Minusem jest na pewno deficyt kontaktów międzyludzkich. Co prawda regularnie spotykamy się na wideokonferencjach, rozmawiamy na tematy nie tylko zawodowe, ale technologią trudno zastąpić kontakt face to face.

Trudniej także zapanować nad kwestiami technicznymi. Jedno biuro zostało zastąpione ponad 300 domowymi biurami. Efektem tej zmiany bywają np. kłopoty z łączami internetowymi skutkujące gorszą jakością połączeń. Z tym problemem walczymy od początku, wyposażając część pracowników w szybszy i stabilniejszy dostęp do sieci.

Prócz tego nasi menadżerowie regularnie rozmawiają ze swoimi pracownikami. Dbają o ich motywację i starają się rozwiązywać problemy związane z nowymi realiami pracy. Wychodzimy z założenia, że zaufanie połączone ze szczerą rozmową może skutecznie diagnozować i rozwiązywać pojawiające się trudności.

Jakiego programu używacie do rozdzielania zadań, wideokonferencji oraz do kontaktu z klientami i współpracownikami?

Jeszcze przed przejściem na tryb pracy zdalnej zdarzały się w firmie sytuacje, w których niektórzy pracownicy pracowali z domów. Model ten mieliśmy więc przećwiczony, tylko na dużo mniejszą skalę. Nie zmienialiśmy jednak narzędzi i programów, którymi posługiwaliśmy się na co dzień w biurze. Wszystkie z nich pozwalały na pracę na odległość, więc nie musieliśmy wdrażać nowych rozwiązań.

Spora część naszej pracy opiera się na pakiecie Office 365. Narzędzie Microsoftu pozwala na współdzielenie dokumentów, prowadzenie spotkań i wideokonferencji, prowadzenie cyfrowych kalendarzy, wymianę i udostępnianie plików w chmurze. W zarządzaniu projektami pomaga nam Jira, zaś kadrom z powodzeniem służy system PlanQ (m.in. do ewidencji czasu pracy i zarządzania urlopami i nieobecnościami). Komunikujemy się za pośrednictwem poczty email i aplikacji MS Temas będącej częścią pakietu Office 365. W rozwiązywaniu kłopotów pomaga TeamViewer umożliwiający zdalny dostęp do komputerów pracowników lub klientów – w zależności od potrzeb.

Jakie zalety dostrzegacie w tego typu współpracy?

Na pewno oszczędzamy czas na dojazdach do pracy ? A tak na poważnie – główną zaletą a zarazem powodem pracy zdalnej jest maksymalizacja bezpieczeństwa naszych pracowników. To nasz priorytet. Jesteśmy przekonani, że podejmując decyzję o pracy z domów, zwiększyliśmy bezpieczeństwo nas wszystkich i zminimalizowaliśmy zagrożenie zakażeniem się wirusem.

Co ciekawe, praca zdalna to także dużo mniej nieobecności i zwolnień lekarskich wśród pracowników.

Przy okazji od razu odpowiem na nasuwające się pytanie – nie zauważyliśmy spadku efektywności lub jakości wykonywanej pracy. Dajemy z siebie wszystko, niezależnie od miejsca, w którym pracujemy.

Czy po zakończeniu epidemii planujecie „przerzucić” się w całości na pracę zdalną?

Chyba za bardzo lubimy pracę zespołową, by w całości przejść na tryb pracy zdalnej. Na pewno więc będziemy nadal pracować w biurze, ale jednocześnie wciąż będziemy wykorzystywać możliwość home office.

Strona internetowa: home.pl

Powiązane artykuły

Jak wygląda praca zdalna w Cinkciarz.pl?

teoriabiznesu.pl

#nowystart z home.pl – 1098 zgłoszeń do udziału w programie

teoriabiznesu.pl

Bookero – Rewolucja na rynku technologii do rezerwacji – wywiad

teoriabiznesu.pl